Testy nowego superczołgu tuż przy polskiej granicy
Konsorcjum Rheinmetall BAE Systems Land miesiąc temu zaprezentowało w pełnej krasie docelowy prototyp potężnego czołgu Challenger 3, a teraz rozpoczęły się jego testy tuż przy polskiej granicy.
Pierwszy właściwy prototyp czołgu Challenger 3 zaprezentowano w trakcie konferencji International Armoured Vehicles (IAV), odbywającej się pod koniec stycznia bieżącego roku w Londynie. Teraz rozpoczęły się jego pierwsze testy terenowe w Niemczech, tuż obok polskiej granicy.
Jak informują przedstawiciele konsorcjum: czołg "przejdzie testy operacyjne, mające potwierdzić jego możliwości oraz wykazać usprawnienia, jakie można wdrożyć przed budową kolejnych 140 czołgów dla brytyjskiej armii". Analitycy ze świata najnowszych technologii militarnych nie kryją zachwytu nową pancerną pięścią Wielkiej Brytanii. Jeśli wszystkie zaplanowane testy przebiegną pomyślnie, to pierwsze egzemplarze najpotężniejszego czołgu świata wejdą do służby już w 2027 roku.
Wielka Brytania chwali się nowym czołgiem Challenger 3
Dotychczas można było zobaczyć tylko częściowo funkcjonalny demonstrator technologii Challenger 3. Jak tłumaczą przedstawiciele Rheinmetall BAE Systems Land, czołg posiada nową wieżę, a także mocno zmodernizowany kadłub. Na maszynie zainstalowano elementy nowego modułowego, wymiennego pancerza kompozytowego, który nosi kryptonim Farnham.
System modułowego pancerza chroni przednią część kadłuba, wieżę i armatę. Nie zabrakło też najnowszego i najbardziej skutecznego systemu aktywnej obrony Trophy VPS (Vehicle Protection System). Konsorcjum RBSL zapowiedziało, że system osłony czołgu będzie uzupełniony dodatkowym, modułowym pancerzem Epsom. Ma on chronić amunicję w magazynie z klapami wydmuchowymi.
Challenger 3 to pancerna potęga na miarę XXI wieku
Najważniejszym elementem modernizacji jest zmiana konstrukcji wieży, która ma być wyposażona w cyfrowe technologie, wielokanałowe przyrządy obserwacyjno-celownicze Orion dla dowódcy i działonowego. Do dyspozycji ma być armata gładkolufowa kalibru 120 mm Rh120/L55A1CR3 znana między innymi z czołgu Leopard 2A7V.
Na pokładzie czołgu Challenger 3 znajdzie się również karabin maszynowy L94A1 kalibru 7,62 mm. Będzie można też dodatkowo zainstalować karabin maszynowy L37A2 kalibru 7,62 mm lub wielkokalibrowy karabin maszynowy L1A2/L111A1 kalibru 12,7 mm. Na wieży pojawiły się też dwie wyrzutnie granatów dymnych kalibru 66 mm. Pancerze Farnham i Epsom zostały opracowane przez brytyjski ośrodek badawczo rozwojowy DSTL (Defence Science and Technology Laboratory).
Challenger 3 z systemami ochrony z najwyższej półki
Konsorcjum RBSL podało, że czołg Challenger 3 zyskał też nowe zawieszenie Hydrogas 3. generacji i nową jednostkę napędową w postaci wysokoprężnego silniku w układzie V12 Perkins Condor CV12-9A oraz przekładnia David Brown Santasalo TN54E z sześcioma biegami do przodu oraz dwoma biegami do tyłu. Moc została zwiększona o 300 KM do 1500 KM.
Masa pojazdu w podstawowej konfiguracji, czyli bez założonego dodatkowego pancerza Epsom, będzie wynosić ok. 66 ton. Jest to podobna masa, co w przypadku amerykańskiego Abramsa M1A2SEPv3 i niemieckiego Leoparda 2A7V. RBSL podaje, że z dostępnych 227 czołgów Challenger 2 ok. 148 ma być modernizowanych do standardu Challenger 3.