Ukraiński olbrzym wylądował w Polsce. Wiadomo, co miał na pokładzie
Sztab Generalny Wojska Polskiego ujawnił, co dostarczył do naszego kraju największy na świecie samolot transportowy, jakim jest obecnie Antonow An-124 Rusłan.
Wczoraj (15.04) na jednym z lotnisk w Polsce wylądował obecnie największy samolot transportowy na świecie, a mianowicie Antonow An-124 Rusłan. Sztab Generalny Wojska Polskiego ujawnił, że na jego pokładzie umieszczono Bateryjny Moduł Bojowy Morskiej Jednostki Rakietowej. Sprzęt udał się w podróż do Rumunii, gdzie weźmie udział w międzynarodowych ćwiczeniach SeaShield24. Mają one potrwać do 21 kwietnia.
Ćwiczenia SeaShield24 odbywają się w delcie Dunaju i w strefie przybrzeżnej wód Morza Czarnego. Jak tłumaczą przedstawiciele NATO, mają one na celu przygotowanie do zwalczania nielegalnej działalności na morzu i rzekach, zapewnienia ratownictwa na morzu, zabezpieczenia infrastruktury krytycznej czy neutralizacji wszelkiej maści niebezpieczeństw.
AN-124 Rusłan, czyli największy samolot w Polsce
Jeszcze do niedawna tytuł największego samolotu transportowego na świecie należał do AN-225 Mrija, ale jedyny egzemplarz został zniszczony na lotnisku Kijów-Hostomel w pierwszych dniach rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Jednostka wyposażona była w sześć silników, mogła się pochwalić długością 84 metrów, rozpiętością skrzydeł przekraczającą 88 metrów i imponującą ładownią o wymiarach 43 x 6,4 x 4,4 m, gdzie można było umieścić nawet 250 ton ładunku.
Obecnie tytuł największego dzierży AN-124 Rusłan. Jest to maszyna produkcji radzieckiej, zaprojektowana w biurze konstrukcyjnym Antonowa. Została oblatana już w 1982 roku. Czterosilnikowy gigant posiada dwuprzepływowe silniki odrzutowe Łotariew D-18T, 229,75 kN ciągu każdy.
Czym jest samolot AN-124 Rusłan?
Wymiary imponują, bo mówimy tutaj o 69,1 metra długości, 73,3 metra rozpiętości skrzydeł i 628 metrów kwadratowych powierzchni nośnej. Na pokładzie znajduje się ogromna, częściowo hermetyzowana ładownia, o wymiarach 36,5 x 6,4 × 4,4 metra i kubaturze 1160 metrów sześciennych (maksymalna masa ładunku to 150 ton).
Samolot może osiągnąć prędkość maksymalną 850 km/h (prędkość przelotowa 750 km/h, a minimalna 245 km/h) i pułap 12000 metrów (pułap praktyczny 9500 metrów), a jego maksymalny zasięg wynosi nieco ponad 16 tysięcy kilometrów. Co równie ważne, solidna konstrukcja 24-kołowego podwozia chowanego do kadłuba sprawia, że AN-124 Rusłan może lądować nawet na lotniskach o słabej infrastrukturze i na nieprzygotowanych bądź nieutwardzonych pasach czy zmrożonym śniegu.