Europejczycy tracą smartfony i tablety

Ponad 12 proc. użytkowników w Europie doświadczyło w ciągu ostatnich 12 miesięcy utraty, kradzieży lub poważnego uszkodzenia urządzenia mobilnego, takiego jak smartfon czy tablet. Co więcej, użytkownicy tracą nie tylko swoje urządzenia, ale również przechowywane na nich dane osobiste - wynika z badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab oraz B2B International latem 2013 r.

Zgubienie lub kradzież smartfona mogą mieć bardzo poważne konsekwencje
Zgubienie lub kradzież smartfona mogą mieć bardzo poważne konsekwencjemateriały prasowe

Smartfony i tablety stanowią nieodzowną część naszego życia - korzystamy z nich w pracy, relaksując się w domu i w podróży, jak również w celu kontaktowania się z przyjaciółmi lub rodziną. Co jednak, gdy smartfon czy tablet zginie, zostanie ukradziony lub uszkodzony? Co stanie się z wszystkimi zdjęciami z wakacji, filmem pokazującym pierwsze kroki stawiane przez dziecko, korespondencją z dawnymi przyjaciółmi? A co z kontami e-mail, hasłami do portali społecznościowych czy danymi logowania do systemów e-płatności oraz bankowości online? Czy naprawdę rozpłyną się wraz z utraconym urządzeniem?    

Z badania wynika, że urządzenia mobilne są regularnie gubione, kradzione lub uszkadzane: ponad 12 proc. badanych Europejczyków przyznało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy dotknął ich przynajmniej jeden z tych problemów. Po bliższej analizie okazuje się, że 8 proc. urządzeń użytkowników zostało nieodwracalnie uszkodzonych, 2 proc. gadżetów zostało zgubionych, a 3 proc. ukradzionych. Dane te potwierdzają, że utrata lub kradzież urządzenia mobilnego to powszechny problem. Jednak czy utrata samego gadżetu to jedyny problem dla jego właściciela?

Według badania, na urządzeniach mobilnych przechowywane są następujące rodzaje danych:

- prywatne zdjęcia i filmy: 74 proc.  smartfonów i 68 proc. tabletów;

- prywatna korespondencja e-mail: 64 proc. smartfonów i 62 proc. tabletów;

- hasła do kont na portalach społecznościowych i kont e-mail: 17 proc. smartfonów i 15 proc. tabletów;

- firmowe e-maile: 30 proc. smartfonów i 27 proc. tabletów;

- dokumenty biznesowe: 17 proc. smartfonów i 25 proc. tabletów;

- informacje finansowe, zwłaszcza hasła do kont w serwisach bankowości online: 8 proc. smartfonów i tabletów.

Innymi słowy, ludzie przechowują na swoich urządzeniach mobilnych wszelkiego rodzaju informacje, a ich wartość jest często większa niż cena samego urządzenia. Utrata tych informacji nie jest jedynym powodem do zmartwienia. Jeżeli poufne dane wpadną w niepowołane ręce, konsekwencje mogą okazać się katastrofalne: tajne informacje firmowe mogą krążyć po internecie, a do tego ktoś może włamać się do kont użytkownika na portalach społecznościowych, w serwisach e-mail i systemach bankowości online.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas