Europejski rynek komórek na zakręcie
To, co analitycy NPD Groups stwierdzili już w Ameryce Północnej, firma Gartner zauważyła także w Europie: pogarszają się wyniki sprzedaży komórek.
Według szacunków analityczki firmy Gartner Caroliny Milanesi problemem zachodnioeuropejskich operatorów sieci komórkowych jest przede wszystkim niższa skłonność do zakupów okazywana przez klientów, którzy mając na uwadze ogólne pogorszenie sytuacji gospodarczej, odkładają nabycie nowego aparatu albo wybierają tańsze modele. Dotyczy to w szczególności drogich komórek: w ich wypadku abonenci wiążą się zwykle z operatorem dłuższymi umowami.
Lepiej rzeczy mają się w Europie Wschodniej, na Bliskim Wschodzie, w Afryce oraz przede wszystkim w regionie Azji i Pacyfiku. Analitycy firmy Gartner odnotowali tam silne wzrosty w sprzedaży komórek, sięgające przeciętnie około 25 procent. Znacznie więcej niż jedna trzecia wszystkich aparatów to sprzęt Nokii, czyli rynkowego lidera. W zestawieniu kwartalnym fiński producent znacząco wzmocnił swoją i tak niezagrożoną pozycję z 35,5 do 39 procent.
Wśród producentów z pierwszej piątki także Samsung i LG Electronics odnotowały duży wzrost sprzedaży. Sony Ericsson może się cieszyć co najmniej umiarkowanym wzrostem, natomiast amerykańska Motorola będzie musiała się pogodzić z drastycznym zmniejszeniem liczby sprzedanych aparatów, sięgającym prawie 40 procent. Obydwaj producenci spadli o jedno miejsce na liście czołowych firm branży.
Sprzedaż telefonów w milionach (I kw. 2008)
Nokia 115,2
Samsung 42,4
LG Electronics 23,6
Sony Ericsson 22,1
Inni 61,1
Razem 294,3