Operatorzy mają nas chronić przed drogimi SMS-ami

Urząd Komunikacji Elektronicznej wypowiada wojnę promocjom i konkursom na rynku usług Premium Rate.

Konkursy SMS kosztowały niektórych fortunę   fot. David Lok
Konkursy SMS kosztowały niektórych fortunę fot. David Lokstock.xchng

Ze względu na ciągle narastającą liczbę skarg związanych z wyłudzeniami za pośrednictwem usług SMS Premium, UKE zaproponował podczas spotkania zasady, które powinny być niezwłocznie i dobrowolnie zastosowane przez wszystkich uczestników rynku, zanim zostaną przyjęte odpowiednie regulacje prawne.

Powołano dwa zespoły robocze, w których zasiądą przedstawiciele wszystkich zainteresowanych stron. W pierwszym zespole zostaną uzgodnione jednolite zasady uczciwego postępowania przy dostarczaniu usług Premium Rate, o wymiarze samoregulacyjnym a w przyszłości legislacyjnym.

Drugi zespół wypracuje rozwiązania techniczne, które umożliwią zastosowanie m.in. następujących mechanizmów:

- umożliwienie bezpłatnej blokady wszystkich numerów o podwyższonej płatności na żądanie abonenta,

- ustanowienie limitu kwotowego na usługi telekomunikacyjne i/lub na usługi o podwyższonej opłacie. Rozwiązanie powinno umożliwiać abonentowi wskazanie kwoty jaką miesięcznie może przeznaczyć na usługi o podwyższonej opłacie lub w ogóle na usługi telekomunikacyjne. Po przekroczeniu wcześniej ustalonej kwoty - abonent niezwłocznie powinien zostać o tym poinformowany i na tej podstawie podjąć decyzje, czy chce dalej korzystać z płatnych usług do końca okresu rozliczeniowego;

- ustanowienie uniwersalnej dla wszystkich usług komendy rezygnacji z usługi;

- rejestracja dziecka jako użytkownika telefonu. Rozwiązanie ma na celu umożliwić opiekunowi zarządzanie usługami na koncie dziecka i decydowanie (za pomocą narzędzi kontroli rodzicielskiej), czy dziecko może korzystać z usług Premium i mieć dostęp do całego kontentu w internecie oraz ustalanie limitu kosztów;

- informowanie klientów o tym, jak bezpiecznie korzystać z usług o podwyższonej opłacie, aby nie narazić się na zbędne koszty.

Konieczna wydaje się edukacja dotycząca zasad działania usług o charakterze rozrywkowym, zwłaszcza opartych na subskrypcji. Dodatkowo operatorzy powinni ułatwić konsumentom dostęp do danych firm zarządzających numeracją Premium SMS; - zarówno operatorzy, jak również sami dysponenci numeracji powinni bezwzględnie wymagać i egzekwować od dostawców usług/treści, aby ci działali zgodnie z zawartymi umowami, gdzie za najważniejsze należy przyjąć prawdziwość i przejrzystość informacji o koszcie usługi, a tym samym koszcie oraz liczbie wiadomości SMS, które użytkownik musi przesłać.

Zaproponowane przez UKE działania mają przede wszystkim na celu wzrost bezpieczeństwa i ochrony użytkowników usług Premium Rate a także dalszy rozwój rynku usług o podwyższonej opłacie w oparciu o uczciwe zasady.

Regulatorzy i rynek wspólnie powinni dążyć do tego, aby konsument, który skorzysta z takich usług był świadomy zarówno co do zakresu usług jak i ich kosztów; dostawcy nie mogą posługiwać się treściami wprowadzającymi w błąd użytkownika lub wykorzystującymi jego nieświadomość co do natury świadczonej usługi i zasad płatności, a także możliwości rezygnacji z usługi, zaś operatorzy nie mogą dopuszczać do uruchamiania usług wykorzystujących różne formy naciągania abonentów.

Jak wynika z zaprezentowanych przez uczestników stanowisk - przedstawione przez prezesa UKE propozycje wdrożenia instrumentów służących podwyższeniu poziomu ochrony konsumentów przed nadużyciami związanymi z usługami Premium Rate oraz ponoszeniem niechcianych kosztów za nieświadome korzystanie z tych usług - są możliwe i realne do wprowadzenia w życie przed wprowadzeniem regulacji prawnych w tym zakresie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas