Połączono bez internetu. Co robić, gdy jest Wi-Fi, a telefon nie ma sieci?
Telefon łączy się z siecią bezprzewodową Wi-Fi, ale nie ma dostępu do internetu. To problem, który zdarza się dość często wielu z nas i może irytować. Co to znaczy „połączono bez internetu” i co robić w sytuacji, gdy internet nie działa?
Istnieje wiele potencjalnych przyczyn tego, że telefon łączy się z Wi-Fi, ale nie ma dostępu do internetu. Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy podjąć w celu rozwiązania problemu, jest kontrola wtyczek w routerze. Warto sprawdzić, czy wszystko jest na swoim miejscu i czy żadna wtyczka się nie wysunęła.
Najczęściej jednak do sytuacji, w której telefon łączy się z Wi-Fi i nie ma internetu, dochodzi, gdy:
- system jest przeciążony,
- konfiguracja routera jest niewłaściwa,
- router jest uszkodzony,
- program antywirusowy blokuje połączenie internetowe.
Czasami przyczyn tego błędu należy upatrywać w telefonie. Często problem dotyczy nieprawidłowej konfiguracji sieciowej w smartfonie.
Można również sprawdzić, czy przypadkiem w telefonie nie uruchomiono trybu samolotowego. Porady mogą wydawać się pozornie bardzo banalne, ale w natłoku pracy często zdarza się zapomnieć lub pominąć jeden z elementów.
Komunikat „połączono bez internetu” może oznaczać, że dostawca internetu ma problemy i do routera nie dociera sygnał sieci, mimo że połączenie Wi-Fi jest aktywne.
Rozwiązaniem większości problemów technicznych z routerem i internetem bezprzewodowym jest reset urządzenia. Wystarczy, by router uruchomił się od nowa i odczytał swoje ustawienia, a powinien w ten sposób odzyskać wszystkie właściwości.
Najlepszym sposobem na to, by prawidłowo zresetować router jest jego odłączenie od zasilania. Należy po prostu wyjąć wtyczkę zasilającą urządzenie i chwilę odczekać. Po kilkudziesięciu sekundach wystarczy ponowne podłączenie sprzętu do sieci energetycznej. W ten sposób router zostanie zmuszony do włączenia przy odczytaniu nowych ustawień.
To, że telefon łączy się z Wi-Fi, ale internet nie działa, może również leżeć po stronie nieaktualnego oprogramowania.
W systemie Android należy przejść do Ustawień > System > Aktualizacja oprogramowania. W przypadku iPhone'a należy otworzyć Ustawienia > Ogólne > Uaktualnienia.
Internet w telefonie może również nie działać z powodu blokujących go aplikacji. Przypomnij sobie, czy w ostatnim czasie instalowałeś aplikacje, które spowodowały gorsze działanie sieci Wi-Fi w telefonie. Warto je odinstalować lub przywrócić ich początkowe ustawienia.
Internet nie będzie również działać w przypadku nieodpowiedniej konfiguracji routera. Problem może wynikać m.in. z ustawionego limitu maksymalnej liczby urządzeń połączonych z siecią Wi-Fi bądź działania sieci na częstotliwości lub kanale nieobsługiwanym przez dany model telefonu. Możliwe przyczyny utraty sygnału Wi-Fi w domu opisywaliśmy w artykule "Dlaczego nie działa WiFi w telefonie".
Coraz częściej powodem nieprawidłowego działania telefonu jest złośliwe oprogramowanie lub wirus. Często powoduje on nie tyle całkowite wyłączenie internetu co jego znaczne spowolnienie, poprzez działające w tle zainfekowane programy. Najskuteczniejszym sposobem jest użycie programu antywirusowego.