Rozkład jazdy w komórce

Od początku lipca 2009 roku na przystankach komunikacji miejskiej we Wrocławiu rozpoczęło się umieszczanie tabliczek z kodami 2D, dzięki którym pasażerowie uzyskają dostęp do aktualnych rozkładów jazdy tramwajów i autobusów za pośrednictwem telefonu komórkowego.

Wrocławski system może ułatwić komunikację także w innych miastach fot. Wojciech Traczyk
Wrocławski system może ułatwić komunikację także w innych miastach fot. Wojciech TraczykAgencja SE/East News

Przypomnijmy, że kod dwuwymiarowy (2D) jest następcą kodu paskowego. Dzięki wykorzystaniu dwóch wymiarów możliwe jest zapisanie znacznie większej ilości informacji. Specjalny format kodu umożliwia zapisanie oprócz tekstu również poleceń dla telefonu komórkowego, by odwiedził stronę WWW, wysłał SMS lub wprowadził dane do książki teleadresowej. Zeskanowanie kodu wyręcza właściciela komórki w żmudnym pisaniu za pomocą klawiatury w telefonie.

Na świecie istnieje kilka standardów kodowania informacji w formie obrazków. Na wrocławskich przystankach pojawią się dwa z nich: kod QR - kod zgodny z większością fabrycznie zainstalowanych programów w telefonach komórkowych i fotokod - kod promowany przez operatorów sieci komórkowych.

Kody 2D umieszczane na przystankach w stolicy Dolnego Śląska prowadzą do strony, która podaje w jednym miejscu informacje o najbliższych odjazdach (ok. 30 min) z danego przystanku pojazdu każdej z obsługujących go linii tramwajowych czy autobusowych. Odjazdy posortowane są według kierunków i nie trzeba się głowić, według jakiego rozkładu (powszedniego, wakacyjnego czy świątecznego) jeżdżą autobusy czy tramwaje w danym dniu.

Na stronie umieszczone są również odsyłacze do pełnych (zwykłych) rozkładów jazdy, można także sprawdzić rozkłady przystanków usytuowanych w pobliżu. Najważniejszą cechą tego rozkładu jest jego aktualność. Każdorazowe wejście na stronę z komputera lub telefonu pozwala na sprawdzenie, ile czasu ma się na dojście na przystanek.

Należy jednak pamiętać, że są to planowe godziny odjazdu. W przyszłości na stronie tej będą umieszczane rzeczywiste czasy, bazujące na przesłanych z pojazdów komunikacji miejskiej danych o ich położeniu i prędkości.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas