Top 5: nowy ranking nawigacji
Podróże zaczynają przeważać w najbliższych planach. Dotyczy to firm, których aktywność latem zwykle wzrasta oraz odnosi się do zwykłego użytkownika. Dla mobilnych więc prezentujemy aktualny ranking nawigacji Top 5 wg. raportu jednego z największych dystrybutorów tych urządzeń.
1. MIO Moov 200 PL
2. Nokia 500
3. MIO Moov 500 PL
4. TomTom GO 930
5. NavRoad NR460
Wybieramy powyżej 4 cali czyli małe w odwrocie
Standardem zakupowym stały się zestawy z ekranami o przekątnej powyżej 4 cali. Wśród pięciu najchętniej kupowanych w tym czasie nawigacji, trzy dysponowały 4,3-calowymi ekranami. Z kolei najbardziej popularnymi cyfrowymi mapami Polski okazały się w kwietniu: MioMapa oraz AutoMapa. Możliwość odtwarzania plików MP3 jest mile widziana, ale - jak dowodzi kwietniowy ranking - nie jest czynnikiem decydującym. Trzy najchętniej kupowane zestawy nie oferują bowiem takiej możliwości.
Warto podkreślić, że przeciętna kwota, jaką większość rodzimych kierowców przeznacza na nawigację, wynosi kilkaset złotych. Jednak wśród pięciu najpopularniejszych zestawów w kwietniu bieżącego roku., znalazła się także nawigacja dla wymagających w cenie 1399 zł.
MIO Moov 200PL wygrywa
Z danych raportu wynika, że polscy klienci najczęściej wybierają zestawy dobrze znanych producentów. Co ciekawe, dotyczy to także użytkowników, którzy nie chcą albo nie mogą pozwolić sobie na wydatek rzędu 1400 zł. Z tego względu w kwietniu bieżącego roku numerem jeden okazał się prosty i niedrogi, ale za to markowy zestaw MIO Moov 200 PL. Ten model przeznaczony jest tylko na polski rynek, więc korzysta z mapy MioMap zawierającej dane dotyczące wyłącznie naszego kraju.
Mały wyświetlacz (czasami) nie przeszkadza
Wśród pięciu najczęściej kupowanych nawigacji w kwietniu bieżącego roku., MIO Moov 200 PL był jedynym modelem, który dysponował zaledwie 3,5-calowym wyświetlaczem. Popularność zawdzięcza również temu, że za jedyne 359 zł brutto, użytkownik otrzymuje solidnie wykonany zestaw, który działa szybko i bez zawieszania się, a przy tym jest intuicyjny w obsłudze. Wprawdzie nie oferuje najlepszej w Polsce cyfrowej mapy drogowej, za jaką uchodzi AutoMapa, ale bez większych problemów prowadzi użytkownika do celu oferując przy tym bogatą bazę punktów usługowych oraz fotoradarów.
Nokia 500 na drugim miejscu
Drugim najchętniej kupowanym produktem z tego segmentu rynku była Nokia 500 z AutoMapą w wersji "Polska + Europa" za 999 zł brutto. Duży 4,3-calowy wyświetlacz, dziecinnie łatwe przygotowanie do działania, moduł Bluetooth oraz odbiornik TMC to czynniki, które w znacznym stopniu zadecydowały o sukcesie zestawu tej znanej marki. Jednak głównym atutem Nokia 500 wydaje się mapa, dzięki której możemy objechać Stary Kontynent nawet.
3. miejsce: MIO Moov 500L
Kolejny, trzeci pod względem popularności zestaw, to MIO Moov 500 PL w cenie 469 zł brutto. Ten model to nic innego, jak "starszy brat" zestawu, który w kwietniu br. był najchętniej wybierany przez klientów Komputronik S.A. Obydwa modele różni przede wszystkim panoramiczny 4,7-calowy, antyodblaskowy ekran dotykowy. Dzięki swoim właściwościom, zapewnia komfort nawigacji nawet w trudnych warunkach nocnych. MIO Moov 500 PL, podobnie jak model 200, korzysta z wbudowanego modułu GPS SiRFstarIII z funkcją InstantFixII.
4. ToMTom GO 930 z Symbianem
5. NavRoad NR 460
Bardzo ciekawą propozycję stanowi piąty - pod względem liczby sprzedanych sztuk - zestaw NavRoad NR460 z AutoMapą XL za 699 zł brutto. Pomimo stosunkowo niewielkiej ceny, model ten zapewnia szereg właściwości: 42-kanałowy chipset GPS, który zapewnia doskonałą czułość przy wyjątkowo niskim poborze energii. Atutem jest także: 4,3-calowy ekran, układ MTK 468MHz oraz wymiary. Kierowcy, którzy kupili ten model, mogą się też cieszyć 1GB pamięci na muzykę, zdjęcia lub filmy.
Jaka przyszłość nawigacji w Polsce
Specjaliści z Komputronik S.A. twierdzą, że popyt na urządzenia do nawigacji będzie w tym roku utrzymywał się na co najmniej takim samym poziomie, jak rok wcześniej. Tym bardziej, że na rynku coraz to przybywa bardzo ciekawych rozwiązań dla biegaczy, rowerzystów czy motocyklistów. Jak pokazuje raport, polscy klienci stawiają na dobre marki i najlepsze mapy. Wydaje się, że główna bitwa o klientów będzie w przyszłości rozgrywać się właśnie na polu jak najlepszej dokładności i zawartości map i adresów.