Celtyckie monety znalezione w Niemczech. Pochodzą sprzed 2 tys. lat!

Jak się okazuje, wielkie odkrycia archeologiczne nie są zarezerwowane tylko dla naukowców. Przekonał się o tym Wolfgang Herkt, wolontariusz i pasjonat archeologii, który na terenie wsi Baitz w Brandenburgii znalazł 41 złotych celtyckich monet pochodzących sprzed 2 tys. lat. Odkrycia dokonał na terenie jednej z tamtejszych farm.

We wsi Baitz, w Brandenburgii, landzie graniczącym z Polską, znaleziono 41 złotych celtyckich monet pochodzących sprzed 2 tys. lat. Odkrycia dokonał pasjonat archeologii Wolfgang Herkt.

Skarb został znaleziony już w 2017 roku, ale dopiero w ostatnich dniach o fakcie oficjalnie poinformowała minister kultury landu Branderburgii Manja Schüle.

Tego typu monety często nazywano potocznie "tęczowymi miseczkami", co ma związek z legendą, że na końcu tęczy można znaleźć garnek złota. Rzeczywistość najczęściej była taka, że po deszczu chłopi znajdowali złote monety, które wcześniej wypłukała woda na powierzchnię.

Celtyckie monety w Niemczech

Znalezisko zostało zgłoszone przez Wolfganga Herkta do Brandenburskiego Krajowego Zarządzania Dziedzictwem i Państwowego Muzeum Archeologicznego (BLDAM).

Monety dokładnie zbadano. Porównano ich wagę i rozmiar z innymi znaleziskami. Marjanko Pilekić, badacz w Gabinecie Monet Zamku Friedenstein Fundacji Gotha w Niemczech, który badał numizmaty, określił ich wiek na okres między 125 rokiem p.n.e. a 30 rokiem p.n.e.

To był czas panowania kultury celtyckiej "La Tène", który obejmował swym zasięgiem m.in. południowe Niemcy i Czechy.

Na terenie Niemiec nigdy nie mieszkali Celtowie, ale ich monety były znajdowane wiele razy. Dowodzi to o istnieniu szlaków handlowych i używaniu złotych monet jako środków płatniczych. Znalezisko z Baitz zgodnie badacze określili na bardzo wartościowe.

Znalezienie 41 numizmatów na terenie Brandenburgii jest drugim największym tego typu odkryciem w Niemczech. Najpewniej monety były zdeponowane w ziemi w tym samym czasie. Dlaczego nikt nie wrócił po swój skarb? Badacze jeszcze długo będą szukać odpowiedzi na to pytanie.

Dowiedz się więcej na temat: Niemcy