Czy Czerwona Planeta jest fioletowa? Zdumiewające odkrycie marsjańskiego łazika Perseverance

To odkrycie zdumiało naukowców z NASA. Marsjański łazik Perseverance natrafił na skały w kolorze fioletowym. Są dosłownie wszędzie!

Mars nazywany jest Czerwoną Planetą, ale wkrótce to może się zmienić. Wszystko za sprawą najnowszych zdjęć powierzchni Marsa zrobionych przez łazik Perseverance, na których dostrzeżono skały w kolorze fioletowym, a miejscami nawet zielonym.

Robot marsjański sfotografował je w kraterze Jezero, który powstał po uderzeniu meteorytu. Naukowcy podejrzewają, że przed milionami lat mogło tam znajdować się jezioro. Pokryte fioletowym nalotem były nie tylko małe kamyki, ale także potężne skały.  Naukowcy nie potrafią wyjaśnić, dlaczego akurat fiolet. To nie pierwszy raz, kiedy na zdjęciach z Marsa zauważono fioletowy kolor skał. Taki fenomen pojawił się już na fotografiach z misji marsjańskiej w 2016 roku. Wtedy Łazik Curiosity znalazł takie skały w pobliżu góry Mount Sharp.

Jedna z przyjętych hipotez zakłada, że być może na Marsie istnieją duże ilości hematytu, czyli tlenku żelaza. To odkrycie rzuca nowe światło na historię Marsa i może być kolejnym potwierdzeniem, że na jego powierzchni była kiedyś woda. Kolejna teoria zakłada, że dziwna fioletowa barwa to pozostałość po żywych organizmach, które kiedyś były na Czerwonej Planecie.

Cała nadzieja na rozwikłanie zagadki marsjańskich fioletowych skał w specjalnym urządzeniu zwanym SuperCam, które jest zainstalowane na pokładzie łazika Perseverance. Pozwala ono badać skały za pomocą nie tylko kamer najwyższej rozdzielczości, ale także używa promienia lasera. SuperCam bez problemu usuwa zewnętrzną powierzchnię skały, a następnie potrafi dokładnie podać jej skład chemiczny. Naukowcy są pewni: jeśli na Marsie kiedyś było życie, to Perseverance dzięki SuperCam znajdzie na to dowód.

Dowiedz się więcej na temat: Mars | Wszechświat | Curiosity | Perseverance