Dlaczego samoloty nie mogą latać, gdy wybuchnie wulkan?

Chociaż transport lotniczy jest rozwinięty i rozpowszechniony na całym świecie, to czasami zdarzają się przypadki, gdy przegrywa on z naturą i musi zwyczajnie ustąpić. Przykładem może być wybuch wulkanu sprawiający, że samoloty nie mogą latać. Dlaczego to nie jest możliwe?

Dlaczego samoloty nie mogą latać, gdy wybuchnie wulkan?
Dlaczego samoloty nie mogą latać, gdy wybuchnie wulkan?123RF/PICSEL

  • Wulkan Mauna Loa to największy czynny wulkan na świecie, który obudził się po niespełna 4 dekadach. 
  • Chociaż ludzkość ma w pamięci rok 2010 i problemy związane z erupcją na Islandii, to dziś spore zamieszanie wywołuje krater na Hawajach. 
  • Jaki wpływ ma wulkan na loty samolotów?

Problemem nie jest lawa, a pył wulkaniczny

Choć wybuch wulkanu bardzo często kojarzy nam się z lawą spływającą po powierzchni, to dla samolotów z oczywistych względów nie stanowi ona dużego problemu. Dlaczego w takim razie samoloty nie mogą latać, gdy wybuchnie wulkan? W tym przypadku powodem jest uwalnianie do atmosfery ogromnych ilości pyłu wulkanicznego.

Pył i popiół wulkaniczny może wznieść się na wysokość nawet kilkudziesięciu kilometrów, a jego pokłady nie dość, że tworzą ogromne pyłowe chmury, to są w stanie przemieszczać się na duże odległości. Widać to było w 2010 roku, kiedy sparaliżowany został ruch lotniczy w Europie po erupcji islandzkiego wulkanu Eyjafjallajökull. 

Jakie zagrożenie stanowi pył wulkaniczny dla samolotów

Pozornie może się wydawać, że pył czy opad wulkaniczny może jedynie ograniczyć widoczność, co w dobie radarów nie powinno stanowić dużego problemu. Rzeczywistość jest jednak o wiele bardziej skomplikowana i niebezpieczna. Pył i kurz wulkaniczny stanowią duże zagrożenie dla samolotów i lotnictwa. Ograniczenie widoczności to tylko jeden z kilku przykładów.

Wybuch wulkanu i wydobycie się osadów do atmosfery może być katastrofalne w skutkach dla poszycia samolotu i przyrządów do sterowania. To właśnie z tego powodu francuski Airbus po doświadczeniach z 2010 roku kategorycznie nakazał za wszelką cenę unikać przelatywania nawet w okolicy zbiorowisk wulkanicznych pyłów. To jednak nie wszystkie niebezpieczeństwa.

Pył wulkaniczny jest w stanie uszkodzić silniki samolotów. Temperatura spalania obecnych w nim cząstek jest niższa od tej panującej wewnątrz silnika odrzutowego. To pozwala osadowi bez problemu przedostać się w głąb maszyny, osadzając się na łopatkach i innych elementach konstrukcyjnych. W efekcie może to utrudnić jego pracę lub ostatecznie go zniszczyć, lub wyłączyć w czasie lotu — tak czy inaczej, skutki mogą być tragiczne. Właśnie dlatego samoloty nie mogą latać, gdy wybuchnie wulkan, a atmosferę zanieczyszczą pyły i kurz.

Jak uniknąć wulkanicznego pyłu

Pył wulkaniczny może stanowić zagrożenie dla samolotu nie tylko wtedy, gdy dochodzi do erupcji największych wulkanów. Na całym świecie można wyszczególnić ponad 1300 aktywnych kraterów o różnej wielkości. W tym wypadku z pomocą nie przyjdą radary pogodowe, ponieważ nie radzą sobie one z wykrywaniem pyłów i opadów.

Znając lokalizację poszczególnych wulkanów, piloci i obsługa lotów są w stanie sprawdzić, czy trasa samolotu przebiega w pobliżu miejsc zagrożonych erupcją. Pomocą służą w tym wypadku międzynarodowe Centra Doradcze ds. Pyłu Wulkanicznego. Na całym świecie jest ich 9, a zadaniem centrów jest dostarczanie niezbędnych informacji krajowym agencjom meteorologicznym — te z kolei poinformują pilotów o ewentualnym zagrożeniu.

„Drwale i inne opowieści Bieszczadu”: Dżygitówka, czyli kaskaderska jazda konnaPolsat Play
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas