Długowieczność bliżej niż myślimy? Wystarczy "zhakować" komórki

Według najnowszych badań długowieczność jest osiągalna w dość łatwy sposób. Zaklęta jest w naszych komórkach, w których niewielka modyfikacja naturalnego procesu może skutecznie spowolnić starzenie i wydłużyć nasze życie.

Jak osiągnąć długowieczność? Standardowa odpowiedź zakłada zdrowe odżywianie, uprawianie sportu i rzucenie wszelkich nałogów. Jednak naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego pracują jednak nad innym rozwiązaniem. Według nich specjalna modyfikacja naszych komórek może sprawić, że każdy z nas będzie żył dłużej niż 100 lat. Droga do tego zaczyna się jednak w drożdżach.

Długowieczność dzięki "hakowaniu" naszych komórek? To możliwe

Naukowcy przeprowadzili badania nad drożdżami gatunku Saccharomyces cerevisiae, których komórki mają wspólne cechy charakterystyczne z komórkami ludzkimi. Głównym zadaniem w badaniu była edycja obwodów genetycznych. Stoją one bowiem za mechanizmami regulacyjnymi, które łagodzą zużycie procesów komórkowych, a co za tym idzie, procesów starzenia.

Na początku naukowcy poznali, jak dokładnie obwody genetyczne odpowiadały za starzenie. Wykorzystując modelowanie komputerowe, zobaczyli, że przełączają się między dwoma różnymi stanami starzenia, z których oba powodują zużycie komórki.

Następnie zmodyfikowali obwody tak, aby te stany starzenia wahały się między sobą, a nie wzajemnie napędzały. Pozwoliło to na faktyczne spowolnienie starzenia się części komórek drożdży i wydłużenie ich życia. Zmodyfikowane komórki miały żyły o 82% dłużej niż standardowo.

Oczywiście od wydłużania życia drożdży do wydłużania życia ludzi jeszcze daleka droga. Autorzy badań, opublikowanych na łamach czasopisma Science, wiedzą, że na razie ich metoda jest jeszcze dość eksperymentalna i musi przejść wiele kolejnych badań. Naukowcy jednak nie spoczywają na laurach i już rozpoczęli badania nad wykorzystaniem swojej metody w wydłużaniu życia ludzkich komórek macierzystych i neuronów.

To badanie to swoiste nowe spojrzenie na syntetyczne zmiany w komórkach, mające opóźnić proces starzenia. Pokazują, że można wydłużyć życie, poprzez zwykłe zapobieganie angażowanie się komórek w ich naturalną ścieżkę.

Dowiedz się więcej na temat: długowieczność