Już można na żywo odkrywać historyczne wraki statków! Stream z eksploracji wraków
W ciągu najbliższego tygodnia NOAA będzie udostępniać obraz na żywo z badań głębin oceanów za pomocą zdalnie pilotowanych łodzi podwodnych. Badania mają na celu analizy wraków statków, które spoczywają na dnie oceanu u wybrzeży Karoliny Północnej.
Od 16 maja transmitowana jest na żywo eksploracja wraku E.M. Clark, który był jednym z największych nienaruszonych amerykańskich wraków handlowych z czasów II wojny światowej.
E.M. Clark to amerykański tankowiec, który podczas II wojny światowej transportował produkty naftowe w celu wsparcia alianckich działań wojennych zarówno w USA, jak i poza nimi. Statek mierzy 79 metrów długości i jest w wyjątkowo dobrym stanie. Czyni go idealnym miejscem do wszelkiego rodzaju badań morskich i eksploracji.
Statek został zatopiony 18 marca 1942 roku, po tym jak został trafiony torpedą z niemieckiego U-Boota. Zdecydowana większość członków załogi uszła z życiem.
Eksplorację można śledzić na żywo na stronie engineeringfordiscovery.org lub na YouTubie.
W transmisji widoczne są liczne kolorowe ryby, kraby, skrzydlice, a nawet rekiny. Można również usłyszeć komunikaty i rozmowy naukowców. Zatem w "tym samym czasie" widzimy to samo co oceanolodzy. Wszystko jest zapisywane i żeby zobaczyć, co już zostało odkryte wystarczy przesunąć pasek odtwarzania.
"Wody u wybrzeży Karoliny Północnej mają niesamowitą wartość historyczną i ekologiczną, a dzisiejsze technologie oferują ekscytujące nowe sposoby uczestniczenia w eksploracji i odkryciach naukowych."
Badania wraku E.M. Clark to tylko część ekspedycji Valor in the Atlantic noKAA i Global Foundation for Ocean Exploration, która trwa od 15 do 25 maja.
Jednym z głównych "przystanków" ekspedycji jest miejsce spoczynku USS Monitor, statku z wojny secesyjnej, który zatonął 160 lat temu. Wrak został odkryty w 1973 roku i leży na głębokości około 73 metrów poniżej tafli oceanu.
Odkrycie tego wraku spowodowało utworzenie Monitor National Marine Sanctuary, czyli specjalnej strefy ochronnej o szerokości 1,6 km, która otacza statek.