Krótkie zadania domowe są najlepsze? Naukowcy już znają odpowiedź

Czy krótkie, ale regularne zadania domowe mogą bardziej poprawiać wyniki uczniów niż długie i sporadyczne? Naukowcy postanowili przyjrzeć się tej teorii i otrzymali bardzo interesujące rezultaty. Czekają nas zmiany w szkolnictwie?

Zespół badawczy z Maynooth University w Irlandii składający się z prof. Andrew Parnella, prof. Ann O’Shea i studenta Nathana McJamesa postanowił sprawdzić, w jaki sposób różne wzorce prac domowych wpływają na osiągnięcia uczniów w matematyce i innych naukach ścisłych. Skupiono się przede wszystkim na częstotliwości oraz obszerności zadań.

Badanie wykonano na próbie ponad 4 tys. irlandzkich uczniów szkoły średniej, a jego wyniki opublikowano w czasopiśmie "Learning and Instruction". Wnioski z niego są naprawdę ciekawe — sugerują one, że kluczowym czynnikiem sukcesu w nauce nie jest długość zadań domowych, ale ich regularność.

Reklama

Najlepsze są częste i krótkie zadania domowe

Jednym z najważniejszych wniosków z badania jest to, że codzienne zadawanie prac domowych z matematyki przynosiło najlepsze rezultaty. Uczniowie, którzy każdego dnia wykonywali zadania w domu, osiągali wyraźnie lepsze wyniki niż ci, którzy pracowali rzadziej. W przypadku innych nauk ścisłych najskuteczniejsze okazało się zadawanie prac trzy-cztery razy w tygodniu.

Badacze zauważyli też, że krótkie zadania, które zajmowały uczniom do 15 minut, były równie skuteczne jak dłuższe prace. Jak mówią naukowcy — krótsze zadania pozwalają uczniom regularnie przyswajać wiedzę, jednocześnie nie przytłaczając ich nadmiarem materiału do nauki. Podejście tego typu sprzyja utrzymywaniu zaangażowania uczniów i lepszej organizacji ich czasu.

Równe korzyści dla wszystkich uczniów

Wyniki badania mówią także, że korzyści z regularnych prac domowych dotyczyły wszystkich uczniów, niezależnie od ich pochodzenia społeczno-ekonomicznego. Wcześniejsze badania sugerowały, że uczniowie mający lepsze warunki w domu mogą odnosić większe korzyści z prac domowych, ale najnowsza praca obala ten mit. Nathan McJames, główny autor badania, podkreśla, że małe i częste zadania domowe przynoszą korzyści wszystkim uczniom w jednakowym stopniu.

Prof. Andrew Parnell zaznacza, że zastosowanie zaawansowanych metod wnioskowania przyczynowego w badaniu zapewnia wiarygodność wyników. Z tego powodu badacze są pewni swoich wniosków i rekomendują szkołom wprowadzenie polityki edukacyjnej, która skupi się na krótszych, ale regularnych zadaniach domowych

Według nich takie podejście może nie tylko poprawić wyniki uczniów, ale także zminimalizować stres i przeciążenie związane z nadmiarem prac domowych dając podopiecznym czas na rozwijanie innych umiejętności i zainteresowań poza szkołą.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Irlandia | szkoła | badania
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy