Niezwykłe i intrygujące kropki sfotografowane na Marsie

Mars jest nieustannie obserwowany i badany przez dzieła ludzkiej techniki. Przykładem może być Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), czyli należący do NASA statek kosmiczny. Niedawno był on w stanie wykonać kilka ciekawych fotografii przy pomocy kamery High-Resolution Imaging Experiment (HiRise). Skoro wyjątkowy sprzęt, to i wyjątkowe odkrycia. Na przykład ciekawe kropki.

Niezwykły Mars

Nasza sąsiednia planeta wciąż skrywa w sobie ogrom tajemnic, a niektóre zdjęcia czy efekty badań są doprawdy zaskakujące. Nic dziwnego, że cały czas jest obiektem, na który swój wzrok kieruje armia badaczy i naukowców. Na całe szczęście, nie muszą oni korzystać jedynie ze zdolności własnych oczu - mają przecież świetny i zaawansowany sprzęt.

To właśnie dzięki niemu zdołano sfotografować marsjańskie wydmy, a konkretniej wyjątkowe kropki tworzące się na ich powierzchni. Chociaż kształt nie jest idealnie okrągły, to kropkowana powierzchnia czerwonej planety naprawdę pobudza zmysły. Zresztą, sprawdźcie sami, jak prezentują się owe kropki.

Dobrej jakości zdjęcia zawdzięczamy statkowi kosmicznemu NASA MRO, a także specjalnej kamerze fotografującej w wysokiej rozdzielczości HiRise. Trzeba przyznać, że zdjęcie jest naprawdę szczegółowe.

Jaka jest powierzchnia Marsa?

Statek MRO nie jest w żadnym wypadku nowością - krąży wokół Marsa od 2006 roku, badając przy tym powierzchnię planety, jej strukturę, zachodzące zmiany i geologię. Oczywiście jednym z celów trwającej misji jest również uzyskanie odpowiedzi na pytanie dotyczące wody na tej wspaniałej planecie. W tym aspekcie rewolucji na razie brak.

Nie oznacza to jednak, że żadnych innych odkryć nie było. Z naukowej perspektywy, nawet powyższe zdjęcie dostarcza szeregu przydatnych informacji - wiemy już, że istniejące podmuchy przesuwają piasek na południe.

Po co badać Marsa?

Na pozór na Marsie znajduje się niewiele. Nie jest to wystarczający powód, aby spuścić na planetę kurtynę milczenia i zająć się innymi sprawami. Ten bliski Ziemi obiekt pełen jest wiedzy niezbędnej do zrozumienia nie tylko faz rozwoju planety, ale również całego Układu Słonecznego. Stąd też ciekawość naukowców i chęć doszukiwania się nowych, nieznanych dotąd faktów.

Zainteresowanie bierze się również z tego, że na Marsie mogło funkcjonować życie. Nie wiadomo jeszcze w jakiej postaci, ale konkretne doniesienia na ten temat znacząco pogłębiłyby naszą wiedzę na temat kosmosu i innych ciał niebieskich. A że Mars jest relatywnie blisko, to trzeba z tej obecności korzystać.

Dowiedz się więcej na temat: Mars | zdjęcie | NASA | MRO | Kosmos