Odkryto 12 nowych gatunków gekonów. Wśród nich Jackie Chan, Smaug i Balerion

Naukowcy odkryli aż 12 nowych gatunków gekonów endemicznych dla Ghatów Zachodnich, czyli pasma górskiego położonego w południowych Indiach. Gady dostały od badaczy dosyć osobliwe nazwy, dzięki czemu naprawdę ciężko przejść obok nich obojętnie.

W ramach większego badania wspieranego przez Critical Ecosystem Partnership Fund naukowcy dokumentowali różnorodność gadów oraz płazów z Ghatów Zachodnich oraz poszukiwali krytycznie zagrożonych gatunków, by móc zapobiec ich wyginięciu.

W regionie znajduje się wiele obszarów chronionych, jednak rosnąca populacja Indii i stale powiększające się tereny miejskie są niezwykle niebezpieczne dla tych siedlisk. Dodatkowo zmiany klimatyczne powodują, że wiele gatunków roślin i zwierząt przemieszcza się coraz wyżej, przez co gekony żyjące na wyższych wysokościach mogą mieć coraz mniej przestrzeni dla siebie.

Dzięki pracy naukowców udało się zidentyfikować aż 12 nowych gatunków gekonów z rodzaju Cnemaspis. Wszystkie osobniki mają około 3-4 centymetry długości i charakteryzują się aktywnością w ciągu dnia. Większość z nich zamieszkuje w jaskiniach lub wśród drobnoszczątkowej martwej materii organicznej, w związku z czym naprawdę ciężko je znaleźć.

Znaczna cześć nowoodkrytych zwierząt dostała dosyć osobliwe nazwy. Cnemaspis jackieii sprawił wyjątkowe problemy badaczom podczas próby schwytania, dlatego nazwano go na cześć znanego aktora Jackie Chana.

Cnemaspis regalis, czyli Cnemaspis królewski, otrzymał nazwę dzięki swojej wyróżniającej się głowie koloru złotego. Natomiast ubarwienie gatunku Cnemaspis galaxia do złudzenia przypomina galaktykę.

Na cześć smoka pochodzącego z "Gry o Tron" swoją nazwę otrzymał Cnemaspis balerion, a wszyscy fani mitologii Śródziemia powinni kojarzyć skądś imię Cnemaspis smaug (niestety nie znaleziono obok jaszczurki żadnych bogactw).

Co ciekawe, nazwy te nadano wcale nieprzypadkowo. Balerion tak jak jego pierwowzór posiada skupiska czarnych łusek, a smaug, czyli z niemieckiego "przeciskać się przez dziurę", żyje właśnie między szczelinami skał i głazów.

Ku pamięci brytyjskiego biologa Alfreda Russela Wallace'a imię otrzymał Cnemaspis wallaceii.

Dowiedz się więcej na temat: gady | jaszczurki