Odkryto nieznany rodzaj komórek w ludzkich płucach

Medycyna nadal odkrywa tajemnice ludzkiego ciała. Badacze zidentyfikowali nieznany wcześniej typ komórek w naszych płucach. Do czego służą?

W ludzkich płucach odkryto nieznany dotąd rodzaj komórek, który pomaga w naprawie ich uszkodzeń /123RF/PICSEL /123RF/PICSEL

Nowo odkryty rodzaj komórek, który występuje w ludzkich płucach, pełni ważną rolę w prawidłowym działaniu tych organów. Ich odkrycie może ułatwić znalezienie metod na walkę z chorobami płuc.

Nowe komórki nazwano "respiratory airway secretory cells", w skrócie RAS. Odkryto je w oskrzelikach i pęcherzykach płucnych. To właśnie tam zachodzi wymiana gazowa - hemoglobina traci związaną z nią cząsteczkę dwutlenku węgla, a wiąże zawarty w powietrzu tlen.

Komórki RAS przypominają komórki macierzyste, które mogą rozwijać się w inne rodzaje komórek. W płucach przekształcają się w komórki pneumocytów typu II. To pozwala wymienić uszkodzone komórki na nowe.

Od pewnego czasu wiadomo było, że ludzkie komórki płuc różnią się od mysich, mówi prof. Edward Morrisey z Wydziału Medycyny University of Pennsylvania. Jednak dopiero najnowsze technologie pozwoliły nam je zidentyfikować. Nowy rodzaj komórek odkryto pobierając próbki tkanek i analizując ich genetyczny kod. Z badań wynikło, że są wśród nich komórki dotychczas nieznane.

Nowy rodzaj komórek płuc. Nie każde zwierzę je ma

Komórki RAS, jak odkryli badacze, występują też u fretek. Badacze stawiają hipotezę, że małe ssaki nie mają takich komórek. Występują one tylko u większych gatunków.

Badacze sądzą, że nowoodkryty przez nich rodzaj komórek może odgrywać rolę w przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc (POChP). W chrorobie tej, wywoływanej najczęściej przez wieloletnie palenie tytoniu (rzadziej wdychanie pyłów), dochodzi do przewlekłych stanów zapalnych. Tkanka płuc ulega uszkodzeniu, co utrudnia oddychanie. Choroba jest nieuleczalna - można tylko spowolnić jej postęp i zwiększyć komfort życia chorego.

Ponieważ mogą regenerować komórki płuc, nowo odkryte komórki RAS teoretycznie powinny zapobiegać takim dolegliwościom. Badacze sądzą, że one również muszą ulegać uszkodzeniom w wyniku palenia.

Być może w przyszłości uda się wykorzystać odkrycie nowych komórek, by leczyć POChP. Na razie badacze są ostrożni. Komentują tylko, że jest to choroba słabo poznana. Każde nowe odkrycie może pomóc w opracowaniu jej leczenia.

Dowiedz się więcej na temat: płuca | biologia | Medycyna