Pierwsze takie odkrycie w historii. Zauważono śmierć samotnej gwiazdy w przestrzeni międzygwiezdnej

Blisko Wielkiego Obłoku Magellana, galaktyki satelitarnej krążącej wokół Drogi Mlecznej, odkryto tajemniczy okrąg emitujący fale radiowe. Najprawdopodobniej jest to pozostałość po supernowej. Obiekt otrzymał numer J0624-6948. Odkrycie jest pierwszym takim przypadkiem w historii.

Ostatnio astronomowie zostali zaskoczeni przez kilka niespotykanych, emitujących promieniowanie "kosmicznych kręgów" - nazwali je Odd Radio Circles, czyli po prostu Dziwne Kręgi Radiowe.

ORC zostały po raz pierwszy odkryte za pomocą jednego z najpotężniejszych radioteleskopów na świecie, Australian Square Kilometre Array Pathfinder (ASKAP) w Australii. Obiekty te wydawały się być ogromne z kilkoma charakterystycznymi cechami. Jedną z głównych cech jest to, że w ich centrum znajduje się galaktyka.

Naukowcy uważają, że ORC są wynikiem skomplikowanego procesu energetycznego. Jednakże dokładna natura tego procesu nie jest znana.

Z powstaniem ORC wiązano możliwość sferycznej fali uderzeniowej związanej z szybkimi rozbłyskami radiowymi, rozbłyskami gamma lub fuzjami gwiazd neutronowych. Jednak "okrągłe cechy" widoczne na zdjęciach radiowych zwykle reprezentują obiekty sferyczne, takie jak pozostałość po supernowej, mgławicę planetarną, czy powłokę okołogwiazdową.

ORC są obserwowalne jedynie w widmie fal radiowych, nie są widoczne w widmie fal widzialnych, podczerwonych, czy rentgenowskich.

Istnieje jednak kilka kluczowych różnic pomiędzy odkrytą tajemniczą strukturą a ORC.

W nowym obiekcie brakuje galaktyki umieszczonej w centrum sfery. Indeks widmowy emisji radiowej jest bardziej płaski niż w przypadku ORC, a pozorny rozmiar tajemniczej struktury jest większy niż w przypadku ORC.

Naukowcy podkreślają unikalność odkrycia i szacują wiek struktury od 2 200 do 7 100 lat.

Jeśli naukowcy mają rację, J0624-6948 byłaby pierwszą międzygalaktyczną pozostałością po supernowej, jaką kiedykolwiek zidentyfikowano. Zgodnie z pomiarami zespołu struktura ma około 155 lat świetlnych średnicy.

Badania zostały opublikowane w Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Dowiedz się więcej na temat: Supernowa | Kosmos | gwiazda neutronowa