Robak sprzed 400 mln lat posiadał zbroję! Nazwali go Excaliburem dewonu

Paleontolodzy odkryli w Australii skamieniałości dewońskiego robaka, który charakteryzował się niezwykle rozbudowaną „zbroją”. Naukowcy nazwali go Excaliburem z uwagi na wyjątkowo silny podłużny pancerz ochronny robaka mogący zwijać się w kłębek, który przypomina legendarny miecz Króla Artura.

Odkryta skamieniałość robaka Excalibura nazywa się tak naprawdę Lepidocoleus caliburnus. Mierzył mniej niż dwa centymetry i wbrew legendarnej przypowieści o mieczu Króla Artura, moglibyśmy zmiażdżyć go jednym ruchem.

Excalibur żył około 400 mln lat temu w okresie dewońskim (jedna z epok paleozoiku). Zamieszkiwał on dawne morze na terenie obecnego interioru australijskiego kontynentu. Środowiskiem robaka była rafy koralowe. Żywił się najpewniej resztkami organicznymi, a swojego niezwykłego pancerza używał do ochrony przed drapieżnikami.

Sarah Jacquet, geolog z Uniwersytetu Missouri, która prowadziła badania na australijską skamieniałością ujawniła, że pancerz Excalibura był niezwykle rozwinięty ewolucyjnie.

Przeczytaj też: Kambryjskie robaki sprzed 500 mln lat żyły jak kraby. Pierwsze takie znalezisko na świecie

Robak potrafił się zwinąć w kłębek, aby lepiej odpierać ataki drapieżników. Niestety ta metoda obrony nie uchroniła Lepidocoleus caliburnus przed ostatecznym wyginięciem pod koniec dewonu, kiedy to zniknęło 75% spośród wszystkich gatunków organizmów na Ziemi.

Odkrycie Excalibura nie tylko odświeżyło dawną legendę o Królu Arturze, ale przede wszystkim przyniosło cenne informacje na temat strategii obronnych najmniejszych i pozornie bezbronnych organizmów z pradawnych mórz.

Przeczytaj też: Dinozaur z wielkim nosem. Odkryli nowy gatunek na brytyjskiej wyspie