Który operator był najtańszy?

Jak prezentowała się polska branża telefonii komórkowej w ubiegłym roku? - Urząd Komunikacji Elektronicznej postanowił odpowiedzieć na to pytanie.

article cover
AFP

Z analizy UKE wynika, że polski rynek telefonii komórkowej w 2006 roku charakteryzował się - w odniesieniu do lat poprzednich - dalszym spadkiem cen usług telefonii mobilnej. Czyja oferta była najtańsza w 2006 roku?

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował raport, w którym podsumował rok w polskiej telekomunikacji. Urząd postanowił przyjrzeć się bliżej oferowanym w ubiegłym roku przez operatorów ofertom. Okazuje się, że najtańszą ofertą w 2006 roku była propozycja sieci Era mimo.

Oferta abonamentowa - klient indywidualny

Z analizy UKE wynika, że w 2006 roku, w przypadku użytkowników tzw. mało aktywnych (realizujących 25 minut rozmów wychodzących miesięcznie i wysyłających 30 SMS-ów), najdroższą ofertę proponował Polkomtel. Koszt użytkowania wyniósł w tym przypadku 348,59 zł z VAT rocznie. Jednocześnie operator sieci Plus wykazał jako jedyny spadek ceny koszyka usług o prawie 19 proc. w stosunku do 2005 roku.

Pozostali operatorzy bądź utrzymali cenę na poziomie z roku poprzedniego - PTK Centertel z kwotą 305 zł z VAT, bądź też odnotowali jej wzrost - Polska Telefonia Cyfrowa z kwotą 263 zł z VAT wobec 256 zł z VAT w roku 2005. Mimo wzrostu cen, operator marki Era drugi rok z rzędu oferował najtańszy koszyk usług dla najmniej aktywnej grupy klientów.

Podobnie przedstawia się sytuacja w przypadku koszyka cenowego dla klientów średnio aktywnych (75 minut rozmów wychodzących miesięcznie plus 35 SMS-ów). Również w tym przypadku Polkomtel posiadał zdecydowanie najdroższą ofertę, z rocznym kosztem użytkowania na poziomie 694,91 zł z VAT i wykazał w porównaniu z 2005 rokiem spadek cen o ponad 16 proc.

PTK Centertel ponownie uplasował się na środkowej pozycji między Plusem i Erą, z ceną koszyka w wysokości 598 zł z VAT. Cena koszyka operatora sieci Orange była o prawie 2 proc. niższa niż w roku 2005. Również w tym przypadku koszyk Polskiej Telefonii Cyfrowej był droższy (o prawie 7 proc.) niż w 2005 roku, z ceną 529 zł z VAT.

Z kolei w przypadku klientów bardzo aktywnych (150 minut rozmów wychodzących miesięcznie plus 42 SMS-y) kolejny raz najdroższy był koszyk oferowany przez operatora sieci Plus, który kosztował 1217,15 zł z VAT i był o prawie 16 proc. tańszy niż w roku 2005. Koszyk PTK Centertel utrzymał poziom cenowy z poprzedniego roku - 908 zł z VAT. Również w tym przypadku koszyk Polskiej Telefonii Cyfrowej okazał się najatrakcyjniejszy cenowo (716 zł z VAT), mimo iż był prawie o 6 proc. droższy od oferowanego rok wcześniej.

Oferta abonamentowa - klient biznesowy

AFP

Z analizy UKE wynika, że koszyki usług dla klientów biznesowych charakteryzowały się w 2006 roku spadkiem cen w przypadku wszystkich trzech analizowanych operatorów telefonii ruchomej. Zdecydowanie największy spadek w porównaniu z 2005 rokiem odnotował operator sieci Orange - 23 proc., u którego roczny koszt użytkowania telefonii ruchomej przez klienta biznesowego wyniósł 1464 zł z VAT.

Bardziej opłacalny dla użytkownika był tylko koszyk biznesowy oferowany przez operatora sieci Era - 1348 zł z VAT, który staniał w porównaniu do 2005 roku o prawie 12 proc. Zdecydowanie najwięcej zapłacił użytkownik koszyka sieci Plus - 2017,07 zł, przy najniższym spadku ceny o niecałe 7 proc.

Oferta pre-paid - "na kartę"

Z analizy UKE wynika, że koszyk (przy założeniu 25 minut rozmów wychodzących miesięcznie plus 30 SMS-ów) oferowany przez operatora sieci Simplus, kosztował użytkownika rocznie 306 zł z VAT i był najdroższy z analizowanych. Z drugiej strony w ramach marki Sami Swoi Polkomtel przedstawił użytkownikom zdecydowanie korzystniejszą ofertę, w której koszyk kosztował 234 zł z VAT rocznie, a więc o 72 zł mniej niż w Simplusie.

Koszyk dla użytkowników usługi Sami Swoi był również tańszy od koszyka obliczonego dla oferty pre-paid PTK Centertel, który kosztował w 2006 roku 251 zł z VAT, a więc tyle samo co rok wcześniej. Polska Telefonia Cyfrowa, podobnie jak w przypadku usług abonamentowych, zaproponowała w ramach usługi pre-paid koszyki najtańsze zarówno w ramach oferty Tak Tak, jak i Heyah.

W ramach oferty Tak Tak roczny koszt koszyka usług wyniósł w 2006 roku 117 zł z VAT i był o ok. 32 proc. niższy niż w roku 2005. Droższy koszyk usług przedpłaconych Polska Telefonia Cyfrowa zaoferowała w ramach marki Heyah - kosztował on 193 zł z VAT czyli o 76 zł więcej niż koszyk Tak Tak. Również w tym przypadku był on jednak tańszy w porównaniu z rokiem 2005 o ponad 18 proc.

UKE i eksperci branży telekomunikacji przewidują, że rok 2007 przyniesie kolejne obniżki cen oraz jeszcze bardziej korzystne oferty.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas