Wpadki IBM i Microsoftu
IBM i Microsoft nie zaliczą ostatniej doby do najbardziej udanych w swojej historii. Obie firmy zanotowały poważne wpadki, które zachwiały zaufaniem ich klientów.
Najpierw media doniosły, że szef firmy Air New Zealand nazwał działanie IBM-a "amatorskim". Rob Fyfe zdenerwował się, gdyż jego firma nie mogła obsługiwać pasażerów wskutek awarii systemu komputerowego, który jest obsługiwany przez IBM-a.
Doszło do awarii zasilania w mainframe przetwarzającym rezerwacje, odprawę i telefoniczne centra obsługi. Jakby tego było mało, nie zadziałał system awaryjnego zasilania. IBM już przeprosił swojego klienta i ustalono, że odbędzie się spotkanie, podczas którego cała sytuacja zostanie omówiona.
Pecha mieli też klienci T-Mobile oraz należącej do Microsoftu firmy Danger, którzy wykorzystują w smartfonach oprogramowanie Sidekick i jego usługi. Wskutek awarii utracili oni wszystkie dane przechowywane na serwerach Sidekick. Na razie nie wiadomo, jaka była przyczyna utraty danych. Pojawiły się spekulacje, że nie doszło do awarii systemu, ale mieliśmy do czynienia z wyjątkowym niedbalstwem administratorów. Nie wykonali oni kopii zapasowych i przystąpili do rozbudowy sieci SAN (Storage Area Network), podczas której wystąpiły problemy skutkujące utratą danych.
Po wstępnej analizie T-Mobile i Microsoft wydały oświadczenie, z którego wynika, że informatycy pracują nad odzyskaniem danych, jednak szansa na powodzenie takiej operacji jest "ekstremalnie mała".
Mariusz Błoński