Airbus A220 czy Embraer 195-E2. Jaki nowy samolot wybrał LOT?
W poniedziałek na targach lotniczych w Paryżu ma być ogłoszony wynik przetargu na zakup 84 samolotów do obsługi regionalnych połączeń Polskich Linii Lotniczych LOT. Zapowiedział to minister infrastruktury Dariusz Klimczak. W grze są dwa modele samolotów: Embraer 195-E2 i Airbus A220. Według nieoficjalnych informacji Reutersa do LOT-u trafi A220, choć ani Airbus, ani LOT, ani Embraer nie potwierdzili tych informacji.

Spis treści:
Nowy samolot LOT. Kiedy decyzja?
W poniedziałek rozpoczyna się Międzynarodowy Salon Lotniczy w Paryżu (Paris Air Show). Jest to jedno z największych wydarzeń lotniczej branży na świecie.
- Wybieram się do Francji z prezesem LOT-u. Ogłosimy w poniedziałek po południu wyniki postępowania przetargowego na zakup floty dla LOT-u - poinformował w piątek wieczorem w TVN24 minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Minister nie chciał zdradzić, jakie maszyny zostały wybrane. Źródła branżowe cytowane przez Reutersa podają, że Polskie Linie Lotnicze wybrały Airbusa A220.
"Nie komentujemy plotek" - powiedział Reutersowi rzecznik Airbusa. Komentarza odmówiły także Polskie Linie Lotnicze LOT i Embraer.
To ostatni moment na zakup samolotów dla LOT-u w kontekście rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma być najnowocześniejszym lotniskiem w Europie.
W grze o 84 maszyny dla polskiego przewoźnika są dwa modele samolotów: Embraer 195-E2 i Airbus A220.
Obecnie LOT ma w swojej flocie właśnie brazylijskie samoloty Embraer, ale okresowo leasingował też Airbusy.
Airbus A220. Co to za samolot i ile ma miejsc?
Airbus złożył ofertę dostarczenia maszyn typu A220 w wersjach 100 i 300. Według koncernu A220 jest najnowszą z platform używanych obecnie na świecie. Jej producentem jest Airbus Canada. Samolot jest tam składany z części produkowanych na całym świecie, z czego ok. 40 proc. pochodzi z Europy. Niektóre elementy maszyny powstają w Polsce.
Model A220-100 został skonstruowany z myślą o przewożeniu od 108 do 133 pasażerów, podczas gdy jego większy odpowiednik, A220-300, jest zdolny do transportowania od 130 do 160 pasażerów. Obydwa wykorzystują innowacyjne silniki Pratt & Whitney PW1500G, które są znane ze swojej wyjątkowej efektywności paliwowej oraz niskiego wpływu na środowisko naturalne.
Z zasięgiem wynoszącym 6297 kilometrów bez międzylądowania i maksymalną prędkością operacyjną M0.82, A220 jest nie tylko szybki, ale i wydajny. Dzięki silnikom Pratt & Whitney PurePower PW1500G, samolot ten zużywa o 25% mniej paliwa na pasażera w porównaniu do poprzednich generacji. Jego masa startowa wynosi 68 ton.
Kabina pasażerska A220 wyróżnia się szerokością wynoszącą 3,28 metra i cichym wnętrzem. Szerokie siedzenia oraz przestronne schowki na bagaż podnoszą komfort podróży. To wszystko dzięki zastosowaniu najnowszej generacji technologii fly-by-wire i materiałów takich jak kompozyt węglowy oraz aluminium litowe.

Czy LOT kupi samolot Embraer 195-E2?
Samoloty Embraer E2 to z kolei nowoczesna seria maszyn, będąca kontynuacją sukcesu rodziny E-Jet, która obejmuje trzy modele: E175-E2, E190-E2 oraz E195-E2. Każdy z nich jest wyposażony w innowacyjne silniki Pratt & Whitney PW1900G, które są nie tylko bardziej wydajne, ale i ekologiczne.
Zaprojektowane z myślą o przyszłości, samoloty Embraer E2 charakteryzują się skrzydłami o optymalizowanej aerodynamice, z zaokrąglonymi końcówkami, co przekłada się na znaczące oszczędności paliwa. Maksymalna masa startowa tych maszyn waha się od 44,6 do 62 ton, co pozwala na osiągnięcie zasięgu od 3700 do 4800 kilometrów.
Kabina pilotów w samolotach E2 została wyposażona w najnowsze systemy awioniki, zapewniające bezpieczeństwo i komfort zarówno załodze, jak i pasażerom. Pierwszy z modeli, E190-E2, wzbił się w powietrze w maju 2016 roku, a jego certyfikacja nastąpiła w lutym 2018 roku. Linia lotnicza Widerøe miała zaszczyt jako pierwsza wprowadzić go do służby.
Następnie większy model E195-E2 został certyfikowany w kwietniu 2019 roku, z Azul Brazilian Airlines jako pionierem w jego eksploatacji.
Obecnie LOT lata starszymi brazylijskimi Embraerami typu: E195, E175, E190, E170 i od niedawna trzema E195-E2. Te ostatnie maszyny są o 25 proc. wydajniejsze w porównaniu do E195 poprzedniej generacji, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję CO2.
Liczba miejsc w E195-E2 w wersji dla LOT-u to 136, a jej zasięg sięga 4815 km. Embraer E195-E2 to największy samolot w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2.
PLL LOT. Co to za linia lotnicza?
Polskie Linie Lotnicze LOT są 11. najstarszą linią lotniczą na świecie; działają od 1929 r. W ofercie LOT-u są bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Indiach, Japonii i Korei Południowej. Firma obsługuje też bezpośrednie rejsy do wielu europejskich stolic. W ubiegłym roku linia przewiozła 10,7 mln pasażerów.
Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,3 proc. udziałów; drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza, należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.