Jak dojedziemy do CPK? Gigantyczny plan megalotniska
Opublikowano długoterminową koncepcję i plany rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ogromna inwestycja w centralnej Polsce będzie wymagała integracji ruchu wielu rodzajów środków transportu (w tym kolei oraz samolotów i aut). Master Plan, bo tak nazywa się koncepcja, obejmuje okres aż do 2060 roku. Jak ma rozwijać się CPK?
Spis treści:
Rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego
CPK, czyli Centralny Port Komunikacyjny to gigantyczna inwestycja, która planowo ma zostać oddana do użytku w 2028 roku. Choć do tej daty zostało jeszcze pół dekady, osoby zajmujące się inwestycją przygotowały i opublikowały tzw. Master Plan, czyli zaawansowany i rozbudowany koncept działania CPK. Plan zawiera w sobie wiele aspektów, między innymi kanały dojazdowe do portu (np. drogowe czy kolejowe), jak również plany dotyczące wyników osiąganych przez lotnisko.
Można uznać, że opublikowanie Master Planu to przejście z etapu planowania do projektowania. Oznacza to, że prace są na znacznie bardziej zaawansowanym poziomie, niż do tej pory. Wiemy już, jak wytyczone zostaną ścieżki kolejowe i dworce tychże. Dla przykładu, od północnej strony CPK dostępny będzie podziemny dworzec kolejowy, na który składać się będzie 6 terminalów. Obsługiwać będą one trasy regionalne i dalekobieżne.
Wielkie plany największego lotniska w Polsce
Założono czy możliwe do osiągnięcia scenariusze prognoz dotyczących obsługiwanych pasażerów. Scenariusz bazowy zakłada obsługiwanie 40 milionów pasażerów rocznie do 2035 roku. Co ciekawe, realnym (zdaniem autorów planu) scenariuszem jest osiągnięcie liczby 65 milionów pasażerów rocznie już w 2060 roku. Dla przykładu mniej więcej tyle podróżnych obsługuje największe lotnisko w Europie.
Docelowo aż 40% pasażerów ma docierać na lotnisko przy pomocy transportu kolejowego, podczas gdy co drugi z podróżnych skorzysta z samochodu. Dostępne będą również przystanki autobusowe i miejsca dla autokarów, jednak te nie będą konkurowały liczbowo z koleją czy prywatnym autem i taksówką. Już na planach widać, że największy nacisk położono na dojazd do CPK z autostrady i przy pomocy kolei.
Nadal to tylko plany
Wielu z nas nie wierzy w zasadność budowania CPK, a znaleźliby się tacy, którzy w ogóle obstawiają, że Centralny Port nie powstanie. Abstrahując od słuszności tych lub innych założeń, trzeba przyznać, że Master Plan - jaki by nie był - to coś więcej, niż poprzednio udostępniane wizualizacje i koncepty. Takim była na przykład wyjątkowa wieża kontroli lotów na CPK.
Swoją drogą, cały ten projekt trochę brzmi jak lotnisku w Stambule w wersji drugiej. Ma mieć wizualny i charakterystyczny element (wieża), rozmiarowo ma osiągać szczyty rankingów i nawet docelowo chce odprawiać 65 milionów pasażerów - tyle, ile największe lotnisko w Turcji. Różnica jest taka, że tam port działa i ma się dobrze, a do otwarcia CPK jeszcze długa droga...
Polecamy na Antyweb | Dron ujawnił przykrą prawdę – Polacy mają gdzieś zakaz wyprzedzania