Nad Laponią polecą samoloty elektryczne. Rewolucja w podróżowaniu?

Laponia to ogromna pod względem powierzchni kraina, na terenie której mieszka stosunkowo niewiele osób. Aby usprawnić i przyspieszyć mobilność ludzi pomiędzy poszczególnymi miastami regionu, ruszył eksperymentalny projekt komunikacyjny z użyciem samolotów elektrycznych. Czy do Wioski Świętego Mikołaja już wkrótce będziemy mogli dolecieć takie niewielką awionetką na prąd?

Laponia to ogromna pod względem powierzchni kraina, na terenie której mieszka stosunkowo niewiele osób. Aby usprawnić i przyspieszyć mobilność ludzi pomiędzy poszczególnymi miastami regionu, ruszył eksperymentalny projekt komunikacyjny z użyciem samolotów elektrycznych. Czy do Wioski Świętego Mikołaja już wkrótce będziemy mogli dolecieć takie niewielką awionetką na prąd?
Rusza eksperymentalny projekt w Laponii. Samoloty elektryczne będą latać pomiędzy największymi miastami regionu / VW PICS/Universal Images Group /Getty Images

Eksperymentalny projekt polega na przetestowaniu samolotów elektrycznych na niewielkich dystansach, aby usprawnić transport pomiędzy głównymi miastami obszaru Laponii. Głównym hubem przesiadkowym byłoby lotnisko w Enontekiö w północno-zachodniej Finlandii.

W założeniach projektu Enontekiö byłoby głównym lotniskiem przesiadkowym. Wszystkie kursy samolotów kursowałyby stąd do pozostałych dużych ośrodków miejskich w północnej Finlandii, Szwecji i Norwegii.

Dzięki temu rozwiązaniu możliwe będzie przedostanie się z Rovaniemi do Tromso (z przesiadką w Enontekiö) w dużo krótszym czasie, niż jadąc samochodem. W siatce połączeń będą znajdować się takie miasta jak wspomniane już Rovaniemi i Tromso, jak również szwedzka Kiruna oraz fińskie Oulu, Kuusamo, Ivalo.

Reklama

Ponadto samoloty elektryczne mogłyby również kursować nad zatoką Botnicką łącząc Kokkola i Vassa w Finlandii z Umeå i Skellefteå w Szwecji.

Samoloty elektryczne w Laponii. Jaki jest cel?

Głównym powodem wybrania takiego rozwiązania jest skrócenie czasu podróży na obszarze Laponii oraz... ekologia. Wszystkie połączenia lotnicze w zaplanowanej siatce liczą do 300 kilometrów, co odpowiada możliwościom technicznym takich samolotów. Ich wpływ na środowisko będzie znikomy.

Okazuje się, że podróż samolotem elektrycznym na krótkim dystansie jest opłacalna nawet przy małej licznie pasażerów. Pierwsze połączenia będą obsługiwać samoloty śmigłowe na 19 osób.

Połączenie między Rovaniemi a Tromso ruszy jesienią. Początkowo będą obsługiwać je samoloty wykorzystujące odnawialne paliwo lotnicze. Docelowo lapońskie destynacje mają obsługiwać jednak samoloty elektryczne.

Rozwinięta siatka połączeń lotniczych na północny Finlandii będzie służyć nie tylko mieszkańcom, pracownikom naukowym, przedstawicielom biznesu, ale również turystom. Samolotem elektrycznym do Wioski Świętego Mikołaja w Rovaniemi? Okazuje się, że to nie mrzonki, a realne plany Finów.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samoloty elektryczne | Laponia | Rovaniemi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy