Overbooking w samolocie i hotelu. Jakie należy się odszkodowanie?
Overbooking jest powszechną praktyką stosowaną przez większość usług turystycznych, polegającą na sprzedawaniu większej liczby biletów lub noclegów hotelowych, niż posiada się w rzeczywistości. Celem tego zabiegu jest uniknięcie strat spowodowanych niezrealizowanymi rezerwacjami. Co zrobić w takiej sytuacji? Jakie należy się odszkodowanie za overbooking?
Co to jest overbooking?
Overbooking to nadrezerwacja klientom nadprogramowej puli miejsc w samolocie, która może prowadzić do bumpingu, czyli odmowy przelotu w przypadku braku wolnych miejsc. W przypadku hotelu dotyczy to miejsc w pokojach lub apartamentach.
Overbooking stosuje się przeważnie w okresach dużego obłożenia samolotów i hoteli w celu jak najlepszego wykorzystania miejsc, zmaksymalizowanie przychodu i ograniczenia strat, które powstają wskutek niezrealizowania niektórych rezerwacji.
Dlaczego linie lotnicze sprzedają więcej biletów, a hotele więcej pokoi?
Rynek usług turystycznych jest niezwykle dynamiczny i charakteryzuje się dużym odsetkiem anulowanych rezerwacji. Overbooking to praktyka, która ma na celu ochronę przed stratami finansowymi linii lotniczych oraz hoteli.
Sprzedaż większej liczby miejsc niż jest faktycznie dostępne pomaga liniom lotniczym utrzymać atrakcyjną cenę biletów, a także gwarantuje uzyskanie stałego przychodu. Oznacza to, że może przytrafić nam się sytuacja, w której nie zostaniemy wpuszczeni na pokład samolotu, mimo że posiadamy ważny bilet.
Podobnie wygląda kwestia overbookingu w hotelu. Często zarezerwowane noclegi nie skutkują bowiem faktycznym pobytem gościa w obiekcie i tym samym stanowią potencjalną stratę dla hotelu. Kierownictwo obiektu dąży do sytuacji, w której obłożenie jest pełne. Zatem będzie starało się utrzymać 100 proc. obłożenia wliczając w swej kalkulacji rezerwacje, które potencjalnie nie dojdą do skutku.
Overbooking w samolocie. Jakie należy się odszkodowanie?
W świetle prawa overbooking w samolocie jest legalny. Wielu pasażerów nie zdaje sobie sprawy, że zawierają umowę za każdym razem, gdy kupują lot. Istnieją jednak zasady dotyczące tego, jaką rekompensata przysługuje pasażerowi, który nie został wpuszczony na lot, ponieważ wyprzedano go, w wyniku czego zabrakło miejsc dla każdego klienta linii lotniczej, który się pojawił.
W pierwszej kolejności przewoźnik poszukuje ochotników, którzy zajęli już miejsce w samolocie, do zrezygnowania z niego w zamian za rekompensatę. Jeśli zgłosi się zbyt mało ochotników, niektórzy z pozostałych pasażerów mogą zostać mimowolnie niewpuszczeni na lot. Regulacje Unii Europejskiej jasno wskazują, że rekompensatą za nieodbyty lot z winy przewoźnika (overbooking wpisuje się w ten zapis) jest odszkodowanie pieniężne oraz bilet na następny rejs.
To, jakiej wysokości odszkodowanie możemy otrzymać, zależy przede wszystkim od długości lotu i trasy. Na terenie Unii Europejskiej za loty do 1500 km rekompensata za overbooking wynosi 250 euro. Wysokość rekompensaty wzrasta wraz z dystansem: od 1500 km do 3500 km - 400 euro, powyżej 3500 km - 600 euro. Do obowiązków linii lotniczych należy zapewnienie poszkodowanym pasażerom warunków oczekiwania na kolejny lot, posiłków, a nawet transportu i noclegu, jeśli kolejny samolot odlatuje następnego dnia.
Overbooking w hotelu. Co robić w takiej sytuacji?
Zjawisko overbookingu spotkać również można w obiektach turystycznych - hotelach, motelach czy hostelach. To sytuacja, w której obiekt sprzeda więcej miejsc noclegowych, niż posiada w rzeczywistości. Celem takiego działa jest uniknięcie pustych pokoi np. w czasie wakacyjnego i świątecznego oblężenia.
Zdarza się, że swoją rezerwację chcą odebrać wszyscy klienci. W przypadku wystąpienia overbookingu, właściciel hotelu, w którym potencjalny gość miał rezerwację, ma obowiązek zapewnić zastępczy obiekt o nie niższym standardzie, a także w podobnej lokalizacji. Inną praktyką stosowaną przez obiekty turystyczne jest zwrot pieniędzy poszkodowanym klientom, a także przedstawienie korzystnej oferty na pobyt w innym terminie.
Zobacz też: