Pod Łodzią rusza budowa rekordowego tunelu Kolei Dużych Prędkości
Najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy drążony w Polsce jednym odcinkiem. Pod Łodzią powstanie kluczowy fragment nowej linii Kolei Dużych Prędkości, która w ciągu dekady połączy Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem. Kiedy ruszy budowa?

To będzie najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy drążony w Polsce jednym odcinkiem. Pod Łodzią powstanie kluczowy fragment nowej linii Kolei Dużych Prędkości (KDP), która w ciągu dekady połączy Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem.
Umowa na realizację tej spektakularnej inwestycji została podpisana przez Centralny Port Komunikacyjny. To jeden z najważniejszych elementów linii kolejowej nr 85, czyli tzw. "igreka" - szkieletu przyszłej sieci szybkiej kolei w Polsce. Do 2032 roku połączy ona Warszawę i przyszłe lotnisko CPK z Łodzią, a trzy lata później z Wrocławiem i Poznaniem.
Rusza budowa tunelu CPK pod Łodzią 4,6 km długości i aż 14 metrów średnicy
Choć sama maszyna TBM zacznie drążyć dopiero w 2026 roku, prace przygotowawcze rozpoczną się już w najbliższych miesiącach. Wykonawcą będzie firma PORR, która ma cztery lata na realizację całej inwestycji. - Z ogromną satysfakcją przyjmujemy decyzję o powierzeniu PORR budowy tunelu dalekobieżnego CPK. To dla nas dowód ogromnego zaufania, a jednocześnie zobowiązanie do sprawnej realizacji tego zadania o wyjątkowej, niespotykanej dotychczas na polskim rynku skali i złożoności technicznej - podkreśla Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR.
Tunel będzie miał 4,6 km długości i aż 14 metrów średnicy. Pociągi KDP będą przejeżdżać przez centrum Łodzi na głębokości od 25 do 35 metrów, bez wpływu na ruch miejski. Będzie to obiekt przeznaczony przede wszystkim dla pociągów dalekobieżnych. Na trasie zatrzymają się one na stacji Łódź Fabryczna.

Nowa kolej, nowe wyzwania - monitoring i bezpieczeństwo
Budowa tunelu KDP to nie tylko wyzwanie inżynieryjne, ale i logistyczne. Dla minimalizacji wpływu prac na tkankę miejską zaplanowano wzmocnienia geotechniczne i zabezpieczenia strukturalne. Każdy budynek znajdujący się na trasie drążenia zostanie objęty monitoringiem geodezyjnym.
Przy budowie tunelu niezwykle ważnym zadaniem będzie zagwarantowanie maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańcom oraz ograniczenie wszelkich niedogodności, które spowoduje jego drążenie.
Obecnie trwają dodatkowe ekspertyzy techniczne istniejących budynków. Rzeczoznawcy przygotują dokładną dokumentację stanu konstrukcji, uwzględniając ich nośność i bezpieczeństwo.
Tunel dalekobieżny jest ściśle skoordynowany z inną dużą inwestycją w Łodzi - tunelowym połączeniem aglomeracyjnym PKP PLK. Warto podkreślić, że to dwie osobne inwestcje, ale obie trasy będą się uzupełniać. Jedna obsłuży ruch regionalny, druga szybkie połączenia między dużymi miastami. Nowa linia kolejowa nr 85 znajdzie się także na europejskim szlaku transportowym TEN-T Morze Północne-Morze Bałtyckie.
- Tunel dalekobieżny w Łodzi, który jest kluczowym elementem linii "Y", umożliwi sprawny przejazd pociągów KDP pod ścisłym centrum Łodzi, co przełoży się na atrakcyjne czasy podróży między Warszawą, Sieradzem, Wrocławiem i Poznaniem - podkreśla Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Co ważne, cała infrastruktura CPK, w tym tunel KDP, spełnia wymogi podwójnego zastosowania - cywilnego i wojskowego. - Powstający CPK będzie istotnym elementem systemu odporności Polski w sytuacjach kryzysowych - zaznacza dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Źródło: CPK