Kosmos

Najbardziej czerwony brązowy karzeł

Naukowcy odkryli brązowego karła, który przyciąga uwagę swoją nietypową barwą. W porównaniu z innymi brązowymi karłami, jest on bowiem niezwykle czerwony.

Brązowe karły są obiektami pośrednimi między gwiazdami i planetami. Są za duże, by uznać je za planety, ale mają zbyt małą masę, by w ich wnętrzu mogły zostać zainicjowane procesy gwiazdotwórcze. Astronomom pracującym na Very Large Telescope w Chile udało się odkryć skąd u brązowego karła ULAS J222711-004547 tak nietypowa barwa. Okazuje się, że w górnych warstwach atmosfery znajduje się gruba warstwa chmur, która obiekt zabarwia na czerwono.

- Chmury na ULAS J222711-004547 nie są takie jak na Ziemi. Chmury tego brązowego karła składają się głównie z pyłu korundowego i enstatytowego. W skład atmosfery wchodzi najprawdopodobniej też para wodna, metan i amoniak - powiedział Federico Marocco, szef zespołu naukowców z University of Hertfordshire.

Dzięki temu, że ULAS J222711-004547 jest jednym z najbardziej czerwonych brązowych karłów, naukowcy będą w stanie lepiej zrozumieć, jak kształtuje się kosmiczna pogoda w takim środowisku. Może doprowadzić to do lepszych obserwacji wielkich planet oraz ewentualnych poszukiwań życia na nich.

Dowiedz się więcej na temat: brązowy karzeł | gwiazdy | Planety | Very Large Telescope | astronomowie