Przyszłość pola bitwy

Boeing 777X wraca do gry. Najbardziej wyczekiwany samolot świata rozpoczął loty testowe

Super odrzutowiec Boeing 777X znowu wzleciał w powietrze. To największy, dwusilnikowy samolot na świecie, który ma być nowym "królem przestworzy". Pierwszy lot testowy odbył po 5-miesięcznej przerwie spowodowanej awarią silników.

Na ten samolot czekają pasjonaci latania na całym świecie. Po tym, jak w 2021 roku Airbus wstrzymał produkcję giganta A380 to właśnie nowy Boeing 777X ma być największym samolotem pasażerskim produkowanym na Ziemi. Nowy "król przestworzy" na razie ma same problemy. W 2020 rozpoczęły się pierwsze loty testowe nowego Boeinga. Flagowy samolot koncernu z Seattle został wyposażony w nowe silniki GE9X, które są największymi silnikami lotniczymi na świecie. I właśnie z tymi silnikami zaczęły być kłopoty. Sprawa była na tyle poważna, że Boeing wstrzymał wszystkie loty testowe w 2022 roku i to na prawie pół roku. Nie podano szczegółów, ale nieoficjalnie chodziło o regularne przegrzewanie się turbin silników samolotu.

Reklama

Po naprawie usterki jeden z testowych modeli Boeing'a 777X znowu "wrócił do gry". 13 stycznia 2023 roku o 11:46 samolot oznaczony skrótem N779XX wystartował z pasa startowego lotniska King County (BFI) w Seattle (znanego jako "Boeing Field"). Lot trwał prawie dwie godziny. Najnowszy cud techniki Boeinga osiągnął wysokość 11,5 kilometra i prędkość 888 km/h. Nad Waszyngtonem samolot wykonał dwa podejścia do lądowania, po czym powrócił na lotnisko w Seattle. Cała trasa przelotu testowego modelu 777X została opublikowana w mediach społecznościowych.

Boeing 777X: Największy. Najszybszy. Najbardziej wydajny.

Jego wymiary nie są co prawda tak imponujące jak legendarnego Boeinga 747 czy dwukadłubowego A380, ale za to bije je na głowę pod względem najnowszych technologii. Amerykański koncern zapowiada, że tak nowoczesnego pasażerskiego odrzutowca jeszcze nie było w historii. Dzięki silnikom najnowszej generacji i nowatorskiej konstrukcji skrzydeł model 777X będzie zużywał o 10% mniej paliwa. Inżynierowie Boeinga zadbali, aby samolot mógł łatwo poruszać się po zatłoczonych lotniskach. W tym celu po wylądowaniu jego końcówki skrzydeł podnoszą się, znacząco zmniejszając wymiary samolotu i pozwalając na łatwiejsze manewrowanie na lotnisku. To właśnie składane skrzydła stały się na razie znakiem rozpoznawczym 777X.


Boeing 777X, najważniejsze dane:

  • Zasięg: 16170 km
  • Długość: 69,79 metrów
  • Rozpiętość skrzydeł: przy pełnym rozłożeniu 71,75 metrów, z podniesionymi końcówkami: 64,82 metrów
  • Liczba pasażerów: 384-426 (zależnie od wersji)
  • Silnik GE9X , dostarczony przez GE Aviation

Boeing ma cztery samoloty 777X, które zostały przeznaczone do testów. Kolejne mają rozpocząć loty w najbliższych tygodniach. Portfel zamówień Boeinga na nowe samoloty pęka w szwach. Przewoźnicy obawiają się, czy amerykański gigant zdąży ze zdobyciem wszystkim certyfikatów, aby samolot został dopuszczony do lotów komercyjnych. Na nowe samoloty Boeinga czekają m.in. linie Emirates z siedzibą w Dubaju, które w swojej flocie używają wyłącznie samolotów szerokokadłubowych.  Boeing 777X w barwach linii Emirates ma odbyć swój pierwszy lot z pasażerami na pokładzie już w 2025 roku.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Boeing 777X | samolot | lotnictwo | odrzutowce
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy