Astronomowie przypadkiem odkryli największą w dziejach kosmiczną eksplozję

Eksplozja była aż 10 razy jaśniejsza niż jakakolwiek obserwowana do tej pory supernowa i jest 100 razy większa niż cały nasz Układ Słoneczny. Co jeszcze wiadomo o tym niezwykłym kosmicznym wydarzeniu?

Doniosłego odkrycia dokonał międzynarodowy zespół badawczy kierowany przez naukowców z University of Southampton w Wielkiej Brytanii. Astronomowie największą w dziejach zarejestrowaną kosmiczną eksplozję nazwali AT2021Iwx. Co ciekawe wybuch trwa już od ponad trzech lat i wyemitował 100 raz więcej energii niż nasze Słońce w ciągu 10 mld lat. Naukowcy zauważają, że większość supernowych widoczna jest tylko przez kilka pierwszych miesięcy.

Według obliczeń eksplozja zlokalizowana jest około 8 miliardów lat świetlnych od nas. Specjaliści podkreślają, że sam wybuch miał miejsce około 6 mld lat temu. Eksplozja powstała wskutek oddziaływania supermasywnej czarnej dziury na olbrzymi obłok gazu wodorowego, który był tysiące razy większy niż nasze Słońce. Pochłaniając materię, czarna dziura mogła wytworzyć fale uderzeniowe, które z kolei spowodowały emisję promieniowania elektromagnetycznego.

AT2021Iwx odkryto już w 2020 roku, jednakże dopiero teraz udało się ustalić, że to co astronomowie obserwowali od trzech lat, jest największą zarejestrowaną do tej pory eksplozją w kosmosie. Jak powiedział dr Philip Wiseman z Uniwersytetu w Southampton: - Natknęliśmy się na to przypadkiem, ponieważ zostało to oznaczone przez nasz algorytm wyszukiwania, gdy szukaliśmy nowych supernowych. Większość supernowych i zakłóceń pływowych trwa tylko kilka miesięcy, zanim zniknie. To, że coś świeci przez ponad dwa lata, jest samo w sobie niezwykłe.

Wiseman dodał: Dzięki nowym systemom, takim jak Legacy Survey of Space and Time Obserwatorium Vera Rubin, mamy nadzieję odkryć więcej takich wydarzeń i dowiedzieć się o nich więcej. Możliwe, że te zdarzenia, choć niezwykle rzadkie, są tak energetyczne, że są kluczowymi procesami zmieniającymi się w czasie centrów galaktyk -. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Warto również zauważyć, że AT2021Iwx nie była najjaśniejszą eksplozją w dziejach. Na pierwszym miejscu znajduje się rozbłysk gamma GRB 221009A, który został wykryty w ubiegłym roku - był on oddalony od Błękitnej Planety o 2,4 mld km. Rozbłysk był bardzo krótki i trwał "zaledwie" 10 godzin.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | eksplozje | Wszechświat