Jesteśmy lepsi od kobiet!
Kobiety uważane są za osoby opiekuńcze i empatyczne, ale okazuje się, że jeśli chodzi o hojność to mężczyźni wygrywają ten pojedynek płci. Z nowych badań wynika, że mężczyźni lżejszą ręką niż kobiety przekazują darowizny i datki na cele charytatywne.
Choć udowodniono, że kobiety są bardziej rozrzutne, to rozdawanie pieniędzy innym przychodzi im z większą trudnością niż mężczyznom. Doświadczenie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Chicago i kalifornijskiego Uniwersytetu w Berkeley wykazało, że osoby zbierające darowizny pieniężne chodząc od drzwi do drzwi częściej spotykały się z odmową ze strony pań niż panów.
W ramach eksperymentu naukowcy odwiedzili domy, zbierając pieniądze na m.in. miejscowy szpital. Część wizyt była niezapowiedziana, a w innych przypadkach ludzie otrzymywali ulotki z informacją o celu zbiórki i jej dacie. Okazało się, że kiedy wizyta wolontariusza zbierającego cegiełki jest zapowiedziana ludzie częściej rezygnują z wpłacenia pieniędzy na cele charytatywne. Kiedy zostaną zaskoczeni, okazują się bardziej hojni.
Co ciekawe, kiedy zbiórka pieniędzy była zapowiedziana, odsetek kobiet przekazujących pieniądze na szczytny cel spadł aż o połowę. U mężczyzn ta różnica była ledwo zauważalna. Kobiety "wymigiwały się" od przekazania datku nie otwierając po prostu wolontariuszom drzwi.
- Nie chodzi o to, że kobiety są mniej empatyczne, wręcz przeciwnie. Kobiety są bardziej wrażliwe na bodźce społeczne niż mężczyźni i dlatego rzadziej odmawiają podarowania pieniędzy w sytuacji, gdy są proszone o wpłatę na spotkaniu twarzą w twarz - twierdzi autor badań John List, ekonomista z Uniwersytetu Chicago i ekspert w dziedzinie filantropii.
Jak twierdzi naukowiec, którego badanie zostało opublikowane w czasopiśmie "American Economic Review", kobiety mają świadomość, że często w przypadkowych sytuacjach jest im ciężko odmówić, dlatego kiedy mają czas do namysłu, potrafią na zimno rozważyć kolejny datek.
- Badanie sprawdziło także motywacje ludzi do bycia hojnym, czy jest nią presja społeczna, czy altruizm - powiedział List. -Okazuje się, że presja często wygrywa - dodał.
W innym badaniu psycholog Lauri A. Jensen-Campbell i współpracownicy dowiedli, że kobiety oceniają mężczyzn angażujących się w akcje charytatywne, jako bardziej atrakcyjnych. Poza tym dowiedziono, że mężczyźni skłonni do altruizmu są postrzegani przez kobiety, jako najlepsi kandydaci na ojców.