Jesteśmy lepsi od kobiet!

Kobiety uważane są za osoby opiekuńcze i empatyczne, ale okazuje się, że jeśli chodzi o hojność to mężczyźni wygrywają ten pojedynek płci. Z nowych badań wynika, że mężczyźni lżejszą ręką niż kobiety przekazują darowizny i datki na cele charytatywne.

kasa
kasa123RF/PICSEL
Częściej jesteśmy sklonni oddać swoje pieniądze123RF/PICSEL

Choć udowodniono, że kobiety są bardziej rozrzutne, to rozdawanie pieniędzy innym przychodzi im z większą trudnością niż mężczyznom. Doświadczenie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Chicago i kalifornijskiego Uniwersytetu w Berkeley wykazało, że osoby zbierające darowizny pieniężne chodząc od drzwi do drzwi częściej spotykały się z odmową ze strony pań niż panów.

W ramach eksperymentu naukowcy odwiedzili domy, zbierając pieniądze na m.in. miejscowy szpital. Część wizyt była niezapowiedziana, a w innych przypadkach ludzie otrzymywali ulotki z informacją o celu zbiórki i jej dacie. Okazało się, że kiedy wizyta wolontariusza zbierającego cegiełki jest zapowiedziana ludzie częściej rezygnują z wpłacenia pieniędzy na cele charytatywne. Kiedy zostaną zaskoczeni, okazują się bardziej hojni.

Co ciekawe, kiedy zbiórka pieniędzy była zapowiedziana, odsetek kobiet przekazujących pieniądze na szczytny cel spadł aż o połowę. U mężczyzn ta różnica była ledwo zauważalna. Kobiety "wymigiwały się" od przekazania datku nie otwierając po prostu wolontariuszom drzwi.

- Nie chodzi o to, że kobiety są mniej empatyczne, wręcz przeciwnie. Kobiety są bardziej wrażliwe na bodźce społeczne niż mężczyźni i dlatego rzadziej odmawiają podarowania pieniędzy w sytuacji, gdy są proszone o wpłatę na spotkaniu twarzą w twarz - twierdzi autor badań John List, ekonomista z Uniwersytetu Chicago i ekspert w dziedzinie filantropii. Jak twierdzi naukowiec, którego badanie zostało opublikowane w czasopiśmie "American Economic Review", kobiety mają świadomość, że często w przypadkowych sytuacjach jest im ciężko odmówić, dlatego kiedy mają czas do namysłu, potrafią na zimno rozważyć kolejny datek.

- Badanie sprawdziło także motywacje ludzi do bycia hojnym, czy jest nią presja społeczna, czy altruizm - powiedział List. -Okazuje się, że presja często wygrywa - dodał.

W innym badaniu psycholog Lauri A. Jensen-Campbell i współpracownicy dowiedli, że kobiety oceniają mężczyzn angażujących się w akcje charytatywne, jako bardziej atrakcyjnych. Poza tym dowiedziono, że mężczyźni skłonni do altruizmu są postrzegani przez kobiety, jako najlepsi kandydaci na ojców.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas