Cierpienia Homo marketicus
Nie mów mojej matce, że pracuję w reklamie, ona myśli, że jestem pianistą w burdelu - tak pisał przed laty Jacques Seguela , guru francuskiej reklamy.
Masz jak w banku?
45 sposobów, by oszukać
Karty i kredyty - sprawdź, na co zwracać uwagę przy umowie z bankiem.
Oprocentowanie: Powinno być naliczane od malejącej kwoty kredytu, nie z góry.
Symulacja: Wymagaj wydruku z wysokością rat.
Umowa: Dopilnuj, żeby wysokość rat znalazła się w umowie, a nie w załącznikach lub tabelach opłat.
Polisa: Dołączana do kart kredytowych musi obejmować transakcje skradzioną kartą, napad z kradzieżą, pomoc lekarską etc.
Waluta: Sprawdź, jak rozliczane są transakcje za granicą. Powinna być przeliczana bezpośrednio z obcej waluty na złote, bez przeliczania jej najpierw na euro.
Bankomat: Unikaj wypłacania pieniędzy kartą kredytową, bo są one wysoko oprocentowane.
Plan zagospodarowania przestrzennego: To, co przedstawia Ci się jako oazę ciszy i spokoju, może w kilka lat zamienić się w piekło, gdy powstanie obok obwodnica lub droga szybkiego ruchu. A piękny widok z okna na rzekę lub park zniknie za sprawą gigantycznego apartamentowca. Żaden deweloper ci tego nie powie, więc zacznij od wizyty w urzędzie miasta lub gminy.
Wizualizacje: Nie wierz im. Gęstwina drzew, którą widzisz, będzie taka, gdy będziesz przechodził na emeryturę; te półprzezroczyste bryły w tle to w rzeczywistości kilkunastopiętrowe wieżowce, a osiedle wizualizowane z lotu ptaka ma więcej przestrzeni i mniejsze, bardziej kameralne niż w rzeczywistości budynki.
Celebryci :Najczęściej reklamują nowe osiedle lub apartamenty, rzadziej w nich mieszkają. Poza tym, kto Ci powiedział, że oni są dobrymi sąsiadami?
Gazetka: Dostajesz ją do skrzynki, więc spokojnie przejrzyj. Widzisz, ile jest produktów tylko w jednodniowej
promocji lub ważnych tylko do wyczerpania zapasów? To pretekst, by Cię ściągnąć do sklepu - zobaczysz, że nie ma już taniej szynki i kupisz coś innego.
Lista: zakupów Zrób ją koniecznie, najlepiej z podziałem na asortyment - nabiał, chemia, mięso, warzywa - żeby się nie pałętać po sklepie.
Wózek: Weź koszyk.
Półki: Wyciągaj produkty nie z brzegu, lecz z głębi półki. Mają dłuższy termin przydatności do spożycia.
Zmysły: Nie idź do supermarketu głodny. Kupisz więcej jedzenia niż naprawdę potrzebujesz.
Ekspozycja :Nie szperaj bez celu w koszach i wieszakach z odzieżą. Na szkoleniach sprzedawców uczy
się ich, że gdy klient bierze towar do ręki, to już w 70 proc. staje się jego potencjalnym
nabywcą.
Zegarek: W żadnym supermarkecie nie zobaczysz zegara. Nastaw sobie budzik w komórce - niech zadzwoni za 30 minut.
Kasy: Zazwyczaj te najdalej od wejścia są najbardziej oblężone, bo tam kończy się sklepową pielgrzymkę. Jeżeli posłuchałeś naszej rady i wziąłeś koszyk, to staraj się zmieścić w 10 produktach.
Back nie działa: Żebyś nie zwiał z danej strony, autorzy dopisują kilka linijek kodu JavaScript do kodu źródłowego, który neutralizuje działanie przycisku Back. Klikasz, klikasz i krew Cię zalewa.
Nachalne okna: Po zamknięciu przeglądarki na ekranie widzisz kilkanaście, różnej wielkości, okien, Jedno pod drugim. Im więcej pojawia się takich okien, tym więcej serwis zarabia.
Błędny adres: Gdy zrobisz literówkę w adresie lub pomylisz sufiks com, gov, net, pojawi się inna strona, często konkurencyjna. Np. www. microfsot.com należy do Linuxa.
Metatagi: Wpisując w wyszukiwarce kluczowe słowa, dostajesz linki do stron, które nie mają nic wspólnego z wpisanymi słowami, ale są w pierwszej dziesiątce otrzymanej listy.
Lądowiska: To strony, których celem jest zajęcie najlepszego miejsca w rankingach wyszukiwarek. Dopiero po wejściu na nią zostajesz przekierowany na tę właściwą. Cel jest prosty: wysoka liczba odwiedzin przekłada się na pieniądze.
Klonowanie stron: W sieci istnieją identyczne serwisy różniące się między sobą tylko adresami poczty i domenami. Chodzi o przejmowanie klientów, zamówień, a nierzadko o dezinformowanie i walkę z konkurencją.
Marek Alchimowicz