Jak Playboy zmienił świat?
Jego imperium obejmowało kluby, kasyna, sprzedaż gadżetów i przełomowe programy telewizyjne. Był orędownikiem wolności seksualnej i praw człowieka. Legendarny Hugh Marston Hefner, założyciel Playboya zmarł 27 września 2017 roku w wieku 91 lat. Po blisko sześćdziesięciu pięciu latach od powstania jego dzieło, Playboy nadal prowokuje i bawi. Jedni je kochają, inni nienawidzą. Ale każdy zgodzi się z tym, że Playboy zmienił świat.
"Hugh Hefner opanował sztukę korzystania z massmediów do perfekcji. Udało mu się też zespolić firmę z własnym wizerunkiem, co było szczególnie wartościowe. Wyrobił sobie niezwykle silną markę." - Donald Trump.
Dokument specjalny "Jak Playboy zmienił świat" (premiera 8 października na kanale HISTORY) ukazuje, jak magazyn dla mężczyzn stworzony przez Hugh Hefnera stał się ogólnoświatowym imperium. To opowieść o tym, jak Playboy kwestionował społeczne konwenanse dotyczące mężczyzn, kobiet, płci i nagości. W programie pojawią się do tej pory nigdy nieemitowane materiały i wywiady z historykami społecznymi, a także osobami kierującymi i związanymi z Playboyem takimi jak Jenny McCarthy, James Caan, duchowny Jesse Jackson, Diablo Cody, Shannon Tweed, Donald Trump i oczywiście samym Hugh Hefnerem. Ten dokument pokazuje nie tylko to, jak Playboy zmienił świat, ale jak nadal głęboko wpływa na nasze życie codzienne i wartości kulturowe.
Sam Hefner w dokumencie tak mówi o momencie założenia Playboya:
- Byłem przygnębiony. Pomyślałem, że musi istnieć lepsze wyjście dla mnie i innych facetów. Interesowały mnie relacje romantyczne między płciami. Ale wówczas żonaty mężczyzna mógł tylko iść z kolegami na kręgle, polowanie albo ryby. Nie miałem na to ochoty.
Hefner pożyczył od bliskich 8 tysięcy dolarów i w kuchni skromnego mieszkania zaczął tworzyć czasopismo pod nazwą "Stag Party".
- Nazwę i postać jelenia zaczerpnąłem z komiksu z lat 30-tych. W ostatniej chwili dostałem pismo od magazynu "Stag". Twierdzili, że nasz tytuł narusza ich prawa. Postanowiłem wtedy zastąpić jelenia królikiem, który wydał mi się bardziej figlarny. "Playboy" miał być pismem dla młodych mężczyzn z dużych miast, tak jak "Esquire" kierowano do starszych dżentelmenów.
Aby nadać pismu rozgłos, Hefner kupił prawa do nieznanych zdjęć nagiej Marilyn Monroe z czasów jej młodości. Aktorka stała się pierwszą gwiazdą rozkładówki, które określano potem mianem Playmate. W grudniu 1953 magazyn trafił do sprzedaży. Bez daty, bo Hefner nie miał pewności, czy wyjdzie drugi numer. I tak to się zaczęło.
- "Playboy" to coś więcej niż czasopismo. To ruch na rzecz lepszej Ameryki. Bądź kim zechcesz, póki nikogo nie krzywdzisz i mów o tym otwarcie. Kto chciałby żyć inaczej? - mówi Hefner.
Dwugodzinny dokument specjalny z rozmową Hugh Hefnerem
Niedziela, 8 października o godz. 21:00 w telewizji HISTORY