Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta i co daje IKP?
Internetowe Konto Pacjenta, to cyfrowa baza danych o zdrowiu. Dzięki niej możemy zapoznać się z historią przebytych chorób, zapisać się na szczepienie przeciw COVID-19 albo odebrać e-receptę. Jak założyć IKP, jak się do niego zalogować, jakie dane możemy z niego jeszcze pozyskać? Przedstawiamy odpowiedzi na najważniejsze pytania.
Internetowe Konto Pacjenta zostało uruchomione w 2019 roku, jednak dopiero w dobie pandemii zaczyna być bardziej przydatne, ponieważ daje nam wgląd w recepty i listę placówek medycznych.
Dodatkowo przez IKP możemy zapisać się na szczepienie.
By móc korzystać z Internetowego Konta Pacjenta, konieczne jest posiadanie profilu zaufanego. Można założyć go przez Internet lub w urzędzie (ZUS, Urząd Skarbowy, Oddział NFZ).
Profil zaufany można założyć przez bankowość internetową. Usługa dostępna jest w bankach:
- PKO BP
- Santander
- Pekao
- mBank
- ING
- Millenium
- Alior Bank
- Getin Bank
- Credit Agricole
- Inteligo
- BOŚ
- BNP Paribas
W powyższych placówkach można złożyć wniosek o założenie profilu zaufanego. Po zalogowaniu do bankowości, najczęściej znajduje się on w zakładce z innymi dokumentami.
Istnieje również druga opcja. Wniosek o profil zaufany wypełnić da się również na stronie gov.pl. Gdy uzupełnimy dane, wysyłamy je do weryfikacji.
Następnie konieczne jest udanie się do urzędu z dowodem osobistym, by nasza tożsamość została potwierdzona.
Należy pamiętać o tym, że profil zaufany ważny jest przez trzy lata od daty jego założenia. Możemy go przedłużyć np. internetowo, lecz jeśli przegapimy termin, zmuszeni będziemy założyć nowe konto.
Nie ma konieczności rejestracji konta w IKP. Wszystkie dane do konta wzięte zostaną z naszego wniosku o profil zaufany. Wchodzimy na stronę pacjent.gov.pl i tam w górnym prawym rogu pojawia się przycisk "Zaloguj się" oraz kilka opcji logowania.
Logowanie do Internetowego Konta Pacjenta możliwe jest za pomocą danych z profilu zaufanego, czyli adresu mailowego i stworzonego przez nas hasła. Inną opcją jest zalogowanie się przez bankowość internetową. Po wybraniu banku przenosi nas na stronę bankowości i po wpisaniu danych bankowych, ponownie wracamy na IKP.
Istnieje też opcja zalogowania się za pomocą e-dowodu osobistego, ale do tego konieczny jest osobno dokupiony czytnik elektronicznych dowodów lub skonfigurowana aplikacja eDO App.
Po zalogowaniu się na Internetowe Konto Pacjenta dostajemy pełen wgląd w naszą kartę zdrowia. Znajdziemy tam zakładki takie jak:
- Recepty - wszystkie wystawione recepty do dzisiaj od 2019 roku. Jest również plan wprowadzenia historii leków refundowanych przez NFZ, wystawionych na receptę aż od 2008 roku. Niestety funkcja ta obecnie jest niedostępna.
- Skierowania - wszelkie elektroniczne skierowania do lekarzy oraz do uzdrowisk w ramach NFZ.
- Historię leczenia - lista zdarzeń medycznych od 2020 roku. Jest to historia porad, terapii oraz lista wystawionych przez lekarzy zwolnień lekarskich.
- Plan leczenia - znajdziemy tu wizyty zaplanowane w ramach NFZ, elektroniczną rejestrację oraz opiekę koordynowaną w ramach programu POZ PLUS.
- Apteczka - lista leków wykupionych na receptę oraz wyszukiwarka leków dostępnych w Polsce.
- Profilaktyka - lista przyjętych dawek szczepionek wraz z programem szczepień oraz kwestionariusz przed szczepieniem przeciw COVID-19.
- Uprawnienia - dostęp do konta niepełnoletnich dzieci oraz innych osób, które upoważniły nas do wglądu w dokumentację medyczną. Tutaj również można udostępnić swoje konto bliskim.
- Certyfikaty - Unijny Certyfikat COVID będący potwierdzeniem szczepienia, negatywnego wyniku testu na obecność koronawirusa lub uzyskania pozytywnego wyniku testu i przebycia choroby.
- Moje konto - możemy tu zmienić nasze dane kontaktowe, złożyć wniosek o EKUZ lub wybrać w ramach NFZ lekarza prowadzącego, pielęgniarkę oraz położną.