Powiedz mi, jak robisz zakupy...
...a powiem ci, kim jesteś! Jest to może nadmierne uproszczenie, bo nie można w pełni scharakteryzować człowieka na podstawie tylko jednej przesłanki, ale czy nie ma w tym zdaniu odrobiny prawdy? Oczywiście, każdy z nas do zakupów podchodzi inaczej, ma swoje nawyki, gusta i priorytety. Można jednak zauważyć pewne prawidłowości.
Wiek a upodobania zakupowe
Grupą najbardziej świadomą są młodsi konsumenci, w wieku 18-29 lat, którzy częściej niż inni samodzielnie poszukują informacji o interesujących ich produktach. Przeglądają oferty, strony internetowe, bardziej wnikliwie czytają etykietki.
Z drugiej jednak strony, zdarza im się kupować pod wpływem impulsu, decyzję o wyborze tego, a nie innego produktu podejmują niekiedy dopiero w sklepie. Do nich też kierowana jest większa część przekazów reklamowych.
Młodsi konsumenci chętnie robią zakupy w super- i hipermarketach, a także sklepach firmowych. Częściej kierują się również marką lub nazwą producenta. Przyznają, że są przywiązani do konkretnych marek.
Kobiety górą!
Najrzadziej zakupy robią osoby w podeszłym wieku. Jeśli już, kierują się do znanych sobie niewielkich lokalnych sklepów oraz na targowiska i bazary. Około 46 proc. osób w wieku ok. 60 lat odwiedza targowiska nawet kilka razy w miesiącu. Tymczasem aż 51 proc. z nich nigdy nie robi zakupów w hipermarketach.
Wśród 30 - 40-latków najpopularniejsze są natomiast niewielkie sklepy detaliczne, firmowe oraz samoobsługowe sklepy osiedlowe.
Większą grupę konsumentów stanowią kobiety. To one najczęściej robią zakupy (także spożywcze) i decydują, jakie kupić produkty (deklaruje to aż 57 proc. kobiet biorących udział w badaniu UOKiK).
Tymczasem jedynie około 20 proc. mężczyzn samodzielnie zajmuje się codziennymi zakupami. Są to przede wszystkim panowie nieżonaci i mieszkający samotnie.
Przez internet i dzięki gazetkom promocyjnym
Nie będzie chyba niespodzianką to, że za pośrednictwem internetu kupują przede wszystkim ludzie młodzi - zdecydowanie częściej robią to osoby w wieku 18-29 lat (i młodsze) niż te z innych grup wiekowych. Taka forma robienia zakupów najbardziej rozpowszechniona jest wśród uczniów i studentów oraz wśród osób z wyższym wykształceniem, zajmujących stanowiska kierownicze.
Nie przeprowadzono jeszcze badań nad tym, kto i dlaczego najchętniej sięga po gazetki promocyjne sklepów. Wydawać się może, że tradycyjna, papierowa forma bardziej odpowiada gustom dojrzalszych konsumentów.
Pojawiają się również internetowe serwisy - agregaty ofert (np. promocyjni.pl - serwis, w którym zgromadzone są gazetki promocyjne sklepów uszeregowane tak, by łatwo można było znaleźć najbardziej interesujące nas oferty lub te znajdujące się najbliżej naszego miejsca zamieszkania).
Serwisy tego typu przypadną do gustu wszystkim konsumentom - pozwalają nie tylko wyszukać najatrakcyjniejsze ceny, ale również zapoznać się z aktualną ofertą sklepów. Wszystko to w atrakcyjnej i przyjaznej formie.
Katarzyna Szczepaniak