Ekstremalne mikroorganizmy z japońskiego dna morskiego

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył mikroorganizmy żyjące 2400 m pod japońskim dnem morskim.

Proste organizmy jednokomórkowe są w stanie przetrwać w tym trudnym środowisku na niskokalorycznej diecie węglowodorowej i mają bardzo powolny metabolizm. Pozyskano je w 2012 r. w ramach International Ocean Discovery Program (IODP) na północno-zachodnim Pacyfiku, niedaleko półwyspu Shimokita.

Próbkę pobrano dzięki wwierceniu się w skałę na rekordową głębokość 2446 m dna morskiego. Wszystko dzięki japońskiemu statkowi Chikyu, który jako jeden z nielicznych ma zdolność dogłębnej penetracji skorupy ziemskiej.

Naukowcy odkryli, że pomimo braku dostępności światła, tlenu, wody i szczątkowych składników odżywczych, mikroorganizmy funkcjonowały w pełni normalnie. Aby dowiedzieć się, jak to się stało, że mikroby przetrwały w tak niekorzystnym środowisku, uczeni postanowili poddać je serii eksperymentów, w których podawano im sferyczne związki organiczne.

- Wybraliśmy związki, które występują powszechnie w przyrodzie, gdyż wiedzieliśmy, że badane mikroorganizmy nie miały wcześniej z nimi kontaktu - powiedziała Elizabeth Trembath-Reichert, biorąca udział w badaniach.

Okazało się, że bakterie z głębin przystosowały się do nowych warunków i pożywiły związkami metylowymi oraz torem. Teraz naukowcy chcą się dowiedzieć, które ze związków chemicznych są asymilowane w pierwszej kolejności. Odkrycia na tym polu mogą mieć znaczenie w poszukiwaniu życia na planetach pozasłonecznych.

Dowiedz się więcej na temat: bakterie | mikroorganizmy | dno oceaniczne