Japończycy budują kolejny superpociąg
Japońska kolej zaprezentowała prototyp nowego pociągu, dzięki któremu będzie można podróżować jeszcze szybciej niż do tej pory.
Spółka Central Japan Railway chce nadal rozwijać zjawisko lewitacji magnetycznej. Pociąg nazwany Series Lo - kolejny maglev na rynku - ma osiągać prędkość 498 km/h. Będzie on podóżował liną kolejową łączącą główną tokijską stację Shinagawa z Nagoją, która zostanie otwarta w 2027 r. Do 2045 r. linia ma zostać przedłużona do Osaki. W sumie jej budowa pochłonie 100 mld dol.
Pierwszy element składu będzie miał 28 m długości, z czego aż 15 m zajmie aerodynamiczny nos. Series Lo będzie składał się z 16 wagonów zdolnych do zabrania 1000 pasażerów. Pokonanie głównej trasy zostanie skrócone z obecnych 90 do 40 minut.
Japonia jest miejscem, w którym nastąpiła rewolucja technologiczna z wykorzystaniem szybkich kolei. W 1964 r. w trasę ruszył pierwszy superszybki pociąg - Shinkansen, który osiągał prędkość maksymalną 210 km/h. Obecnie najszybszy komercyjny maglev kursuje w Szanghaju i osiąga prędkość do 431 km/h.
Rekord prędkości tradycyjnego pociągu należy do francuskiego TGV, który podczas testów osiągnął 574,8 km/h, natomiast japońskiemu maglevowi MLX01 udało się rozpędzić do 581 km/h.