Kinect pomaga w rehabilitacji chorych dzieci
Dzieci z Oddziału Chemioterapii Kliniki Onkologii w Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie od dziś będą mogły uczestniczyć w rehabilitacji innej niż dotychczas. Wszystko za sprawą sensora Kinect.
Interaktywne gry ruchowe na konsoli Xbox Kinect, która właśnie została przekazana szpitalowi w ramach projektu "Kinect - innowacja w rehabilitacji", to zupełnie nowy sposób dochodzenia do sprawności ruchowej poprzez zabawę. Inicjatywa ta jest przykładem efektywnej współpracy organizacji pozarządowej, biznesu i publicznej służby zdrowia w dziedzinie zastosowania nowych technologii.
Koncepcja projektu powstała dwa lata temu. Fundacja ISKIERKA zwróciła się do firmy Microsoft z propozycją współpracy przy zastosowaniu urządzenia Xbox Kinect - kontrolera ruchu jako narzędzia do rehabilitacji dzieci. W ten sposób powstała ogólnopolska akcja nowatorskiego zastosowania interaktywnych gier komputerowych w procesie rehabilitacji dzieci przebywających w ośrodkach onkologicznych.
- Kiedy technologia Kinect pojawiła się na rynku zastanawialiśmy się, w jaki sposób można byłoby ją zastosować dla naszych podopiecznych. Bardzo podobała nam się swoboda ruchu (bez dodatkowych czujników czy kabli) oraz to, że ruch jest połączony z naturalną dla dzieci potrzebą zabawy. I tak powstał pomysł, żeby stał się on elementem wspierającym proces rehabilitacji. Po prawie dwóch latach realizacji projektu i jego ewaluacji pewne jest to, że takie rozwiązanie skutecznie pomaga i jest dziś atrakcyjnym narzędziem wspierającym prace lekarzy, fizjoterapeutów czy psychologów. Przeszliśmy najtrudniejszy test - a mianowicie dzieci. Ich radość i zaangażowanie niejednokrotnie były najlepszym świadectwem, że nasz innowacyjny pomysł był strzałem w dziesiątkę - mówi Jolanta Czernicka Siwecka, prezes Fundacji ISKIERKA.
Od grudnia 2010 roku przekazano 16 zestawów Kinect (telewizory LCD, konsola Xbox 360 , sensor ruchu oraz zestawy gier) dla ośrodków w Katowicach, Chorzowie, Łodzi, Zabrzu, Lublinie, Szczecinie, Krakowie, Wrocławiu, Olsztynie, Gdańsku, Kielcach, Poznaniu, Białymstoku, Bydgoszczy oraz dwóch dla placówek w Warszawie.
- Projekt realizowany z Fundacją ISKIERKA doskonale pokazuje jak wielki potencjał leży
w nowych technologiach i ich zastosowaniu - mówi Jacek Murawski, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft.
W długotrwałym procesie leczenia najmłodsi pacjenci wymagają rehabilitacji nie tylko wzmacniającej ich kondycję, ale również często przywracającej prawidłowe funkcje motoryczne, zaburzone na skutek choroby. Bardzo ważne jest też wsparcie psychologiczne. Dotychczas w terapii napotykano wiele problemów, takich jak zniechęcenie monotonnymi ćwiczeniami, pasywna postawa, niechęć do integracji z innymi dziećmi czy personelem medycznym. Dzięki zastosowaniu kontrolera ruchu Kinect nużące ćwiczenia zamieniły się w atrakcyjną i mobilizującą formą rehabilitacji ruchowej. Dzięki interaktywnym grom dzieci mogą zagrać w siatkówkę, tenisa stołowego czy trenować lekkoatletykę, piłkę nożną i kręgle.
Istotą wykorzystanej technologii jest sensor ruchu - niewielkie urządzenie, które, skanując ciała graczy, przenosi ich sylwetki do wirtualnego świata na ekranie telewizora. W efekcie gracze widzą siebie jako postaci z gry, a każdy wykonany przez nich gest wywołuje identyczną reakcję ich bohatera. Dzieci mają swobodę ruchu, skaczą, pokonują przeszkody, balansują ciałem.
- Nowe formy rehabilitacji przy użyciu innowacyjnej technologii Kinect to duże wsparcie
w przywracaniu sprawności ruchowej naszych małych pacjentów. To także pomoc dla naszego personelu w mobilizowaniu dzieci w trakcie leczenia tak ciężkiej choroby oraz angażowaniu ich do ćwiczeń, które wpływają nie tylko na lepszą motorykę, ale również na ich dobre samopoczucie" - mówi prof. dr hab. n. med. Danuta Perek - kierownik Kliniki Onkologii, Oddziału Dziennego Chemioterapii i Poradni Onkologicznej w Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie.