Przyleciał do Polski, aby chronić NATO. Oto australijski E-7A Wedgetail
Jak pokazują dane na stronach Flightradar24 czy ADS-B, do Polski przyleciał australijski samolot szpiegowski E-7A Wedgetail. Maszyna po raz pierwszy znalazła się w naszym kraju i pomoże chronić polskie niebo oraz całą wschodnią flankę NATO.

Spis treści:
Wojskowy E-7A Wedgetail wylądował w Łodzi
Minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz dziękował wczoraj na platformie X brytyjskim pilotom stacjonującym w Malborku za ich ciężką służbę i czteromiesięczne wsparcie polskich sił powietrznych. Przy okazji przyznał jednak, że Polska dalej otrzymuje lotnicze wsparcie sojuszników i zapowiedział, że do ich grona "wkrótce dołączą Australijczycy".
Jeszcze tego samego dnia na portalach śledzących loty na żywo można było zaobserwować samolot Królewskich Australijskich Sił Powietrznych, który przez około siedem godzin leciał z Portu lotniczego Gander w Kanadzie do lotniska 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku pod Łodzią. Maszyną, która przyleciała do Polski, okazał E-7A Wedgetail.
Samolot rozpoznawczy E-7A Wedgetail z pierwszą misją w Polsce
Przylot australijskiego samolotu na lotnisko pod Łodzią to element porozumienia wynegocjowanego podczas czerwcowego szczytu NATO w Hadze. Wtedy ogłoszono, że australijski samolot wczesnego ostrzegania będzie operował nad Polską, strzegąc wschodniej flanki Sojuszu Północnoatlantyckiego. Dane z transponderów pokazują, że E-7A Wedgetail już 28 lipca wyleciał z macierzystej bazy nieopodal australijskiego miasta Newcastle, kierując się stopniowo na zachód.
Na ten moment nie wiadomo, jak długo E-7A Wedgetail ma pozostać w Polsce. Jest to pierwszy raz, gdy tego rodzaju maszyna operuje z naszego kraju. Ostatnią misją tego typu samolotów w Europie była Operacja Kudu, trwająca od października 2023 do kwietnia 2024. Wtedy australijski E-7 z kontyngentem aż 100 osób bazującym w niemieckiej bazie Ramstein prowadził rozpoznanie w przestrzeni powietrznej, pomagając w ochronie tras pomocy dla Ukrainy.

Maszyna do wykrywania zagrożenia. Oto E-7A Wedgetail
E-7A Wedgetail to produkowany przez Boeinga samolot wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej, stworzony na bazie kadłuba cywilnego B737-700 dla Królewskich Sił Powietrznych Australii. Oblot miał w 2004 roku, ale dopiero w 2010 pierwszy model został przekazany Australijczykom, którzy ogłosili jego wstępną gotowość operacyjną w 2012 roku. Obecnie Australia posiada flotę sześciu samolotów E-7A, które wykorzystywane są także przez siły powietrzne Turcji, Korei Południowej, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych.
Najważniejszym elementem konstrukcji E-7A Wedgetail jest zamontowana na jego grzbiecie stacja radiolokacyjna MESA (Multi-role Electronically Scanned Array) firmy Northrop Grumman. Według publicznych informacji radar jest zdolny do jednoczesnego przeszukiwania powietrza i morza oraz kontroli i analizowania sytuacji z maksymalnym zasięgiem ponad 600 km (370 celów lądowych i 240 celów morskich w trybie wykrywania na tle ziemi look-down). MESA pozwala też na jednoczesne śledzenie do 180 celów.
Parametry taktyczno-techniczne samolotu E-7A Wedgetail:
- Załoga: 6-10 osób (w tym piloci i analitycy danych)
- Długość: 33,6 m
- Wysokość: 12,6 m
- Rozpiętość skrzydeł: 34,3 m
- Maksymalna masa startowa: 77 565 kg
- Napęd: 2x silniki turbowentylatorowe CFM International CFM56-7
- Prędkość maksymalna/przelotowa w kilometrach na godzinę: 955/760
- Pułap: 13 km
- Zasięg lotu: 7 040 km