Polscy astronomowie odkryli kolejne planety

W zeszłym roku polscy astronomowie odkryli egzoplanetę TYC+1422-614-1 b oraz prawdopodobnego brązowego karła TYC+1422-614-1 c.

Polscy astronomowie od lat biorą udział w poszukiwaniach planet pozasłonecznych. Jednym z programów, w którym aktywnie uczestniczą Polacy, nosi nazwę High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS). Ten program poszukiwawczy wykorzystuje m.in. teleskop Hobby-Eberly  o średnicy 9,2 metrów.

W październiku zeszłego roku ukazała się publikacja zespołu astronomów pod kierownictwem prof. Andrzeja Niedzielskiego. Publikacja dotyczy układu planetarnego TYC+1422-614-1, w którym wykryto dwa obiekty mniejsze od gwiazdy. Pierwszy z obiektów nosi oznaczenie TYC+1422-614-1 b jest masywnym gazowym gigantem. Masa minimalna tej egzoplanety to około 2,5 masy Jowisza. Ta planeta krąży w średniej odległości około 0,69 jednostki astronomicznej wokół swej gwiazdy z czasem około 198 dni.

Drugi obiekt otrzymał oznaczenie  TYC+1422-614-1 c. Jest to prawdopodobnie brązowy karzeł, gdyż masa minimalna tego obiektu wynosi 10 mas Jowisza. Ten obiekt krąży wokół swej gwiazdy w średniej odległości około 1,4 jednostki astronomicznej z czasem 569 dni.

Jest to jeden z niewielu znanych układów planetarnych, w którym występuje brązowy karzeł dość blisko innych składników układu. Gwiazdą centralną jest czerwony olbrzym na dość późnym etapie ewolucji.

Źródło informacji