To najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce. Zobaczmy na jakim jest etapie!
Tunel pod rzeką Świną jest najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce. Niestety, na przejechanie nim będziemy musieli jeszcze trochę zaczekać.
Chociaż miał być gotowy w IV kwartale 2022 r., już wiadomo, że ze względu na opóźnienia spowodowane m.in. pandemią koronawirusa, termin przesunie się na kolejny rok.
Przyjrzyjmy się na jakim etapie jest inwestycja i jak wygląda plac budowy.
Koniec z gigantycznymi korkami?
Jeśli ktoś próbował przedostać się na wyspę Uznam aby odwiedzić Świnoujście, prawdopodobnie spotkał się z długim oczekiwaniem na prom.
Świnoujście jest 40-tysięcznym miastem położonym na wyspach Wolin i Uznam. Rozdziela je rzeka Świna, której pokonanie obecnie umożliwiają dwie przeprawy promowe. Jedna w obrębie miasta, druga na południe w okolicy zachodniego krańca wyspy Karsibór.
Przeprawa w mieście przeznaczona jest główne dla mieszkańców, to oni mają pierwszeństwo przy wjeździe na prom. Z drugiej korzystają przede wszystkim przyjezdni, ale tam również przeprawa nie zawsze jest szybka. Muszę jednak przyznać, że podróżując w sezonie czekałem zaledwie około pół godziny.
Tunel jednak ma usprawnić ruch i zapewnić szybki, bezproblemowy przejazd.
Jak duża jest zachodniopomorska inwestycja?
Łączna szacunkowa długość inwestycji to około 3,2 km, z czego niespełna 1,5 km przypada na sam tunel. Jego średnica wynosi około 13,5 m a w najgłębszym miejscu trasa będzie przebiegała 38 m p.p.m. Wartość brutto całego projektu to prawie 1 mld zł. Obecnie, według wykonawcy, etap prac jest na poziomie ponad 80%.
Prace koncentrują się na uszczelnianiu ścian szczelinowych i przy konstrukcjach wewnętrznych, w tym przy płycie jezdnej. W dalszym ciągu trwa mrożenie podłoża oraz prace przy obudowie ostatecznej przy wejściach ewakuacyjnych. Betonowane są także bariery energochłonne metodą stropową.
Prowadzone są także roboty wykończeniowe w budynku Biura Centrum Obsługi.
Tunel wydrążono dzięki maszynie TBM przy jednoczesnym mrożeniu podłoża solanką o temperaturze -35 st. C. Bez tego woda bardzo szybko wdarłaby się do środka zalewając tunel.
Czym jest maszyna TBM?
Do budowy tunelu pod rzeką Świną wykorzystano specjalną maszynę z obracającą się tarczą. Tego typu urządzenia stosuje się najczęściej do wykonywania tuneli w twardym skalistym podłożu, ale może być również z powodzeniem stosowana w innych rodzajach podłoża. Podczas pracy powstaje tunel o cylindrycznym kształcie.
TBM wykorzystano do wydrążenia tuneli pod Martwą Wisłą w Gdańsku oraz centralnego odcinka II linii metra warszawskiego. W pierwszym przypadku średnica tarczy wynosiła 12,6 m, w drugim 6,27 m.
Tunelownica używana podczas drążenia tunelu pod Świną posiadała tarczę równą średnicy wydrążonego tunelu, czyli 13,46 m. Przypłynęła do Polski statkiem z Chin.
Czy tunel oznacza koniec przeprawy promowej?
Na szczęście nie. Trzeba przyznać, że (sprawna) przeprawa promowa nadaje podróży do Świnoujścia pewien klimat. W związku z tym zostanie ona zachowana, ale przede wszystkim z przeznaczeniem dla turystów.