822 zł na prąd i gaz. Zostało tylko kilka dni na wniosek
Tylko do 30 kwietnia można jeszcze składać wnioski o dodatek osłonowy. To bezzwrotne świadczenie, które ma częściowo rekompensować wydatki na prąd, gaz oraz żywność. Aby z niego skorzystać, trzeba spełniać kryterium dochodowe. Kto może liczyć na dodatek osłonowy i jak złożyć w tej sprawie wniosek? Wyjaśniamy krok po kroku.
Dodatek osłonowy rząd wprowadził w 2022 roku w związku z rosnącymi cenami prądu, gazu i żywności. Ma on pomóc najuboższym w opłacaniu rachunków, które szczególnie po zimie mogą być wysokie. Stąd kryterium dochodowe, które ogranicza wypłatę świadczenia do osób, które rzeczywiście tego potrzebują. Pieniądze wypłacane są jednorazowo, a dodatek jest bezzwrotny.
Spis treści:
Kto może dostać dodatek osłonowy?
Dodatek osłonowy może dostać każdy, kto spełnia kryteria dochodowe. Aby go się o niego ubiegać, w gospodarstwie domowym jednoosobowym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie może przekroczyć kwoty 2100 zł, a w gospodarstwie domowym wieloosobowym 1500 zł na osobę.
Jeśli dochód na osobę przekroczy te kwoty, obowiązuje zasada "złotówka za złotówkę". Oznacza to, że dodatek osłonowy wciąż będzie wypłacany, ale pomniejszony o kwotę przekroczenia. Minimalna wypłata może wynosić 20 zł. O świadczenie mogą ubiegać się zarówno właściciele mieszkań czy domów, jak i osoby, które je tylko wynajmują.
Dodatek osłonowy 2024. Ile można dostać?
Kwoty dodatku osłonowego są ściśle określone. W tym roku są one mniejsze, ponieważ spadły ceny energii elektrycznej i gazu w porównaniu do lat poprzednich. Sumy wypłat uzależnione są od ilości osób w gospodarstwie domowym oraz od sposobu ogrzewania. Ile można dostać w ramach dodatku osłonowego w 2024 roku?
- 228,80 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego (286 zł przy założeniu, że dochód osoby nie przekroczy 2100 złotych),
- 343,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób (429 zł przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę),
- 486,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób (607,50 zł przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę),
- 657,80 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób (822,25 zł przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę).
Osoby, które spełnią powyższe kryteria dostaną całość pieniędzy bezpośrednio na swoje konto. Kwoty nie zostaną pomniejszone o podatek dochodowy, nie trzeba ich też wykazywać w rozliczeniu podatkowym za rok 2024. Dodatek osłonowy nie podlega również egzekucji, co oznacza, że nie może zająć go komornik.
822 zł do prądu i gazu. Jak złożyć wniosek osobiście?
Wniosek o dodatek osłonowy można złożyć do 30 kwietnia 2024, jego wypłaty potrwają do ostatniego dnia czerwca tego roku. Wniosek można złożyć osobiście, w adekwatnym do miejsca zamieszkania Miejskim lub Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej. Razem z wnioskiem, trzeba ze sobą mieć:
- dowód osobisty;
- dokumenty potwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym oświadczenia wnioskodawcy o jego dochodach lub dochodach członka gospodarstwa domowego niepodlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
- w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.
Wniosek z odpowiednimi dokumentami można złożyć osobiście w siedzibie MOPS lub wysłać pocztą tradycyjną na jego adres.
Jak złożyć wniosek o dodatek osłonowy przez internet?
W tym roku wnioski o dodatek osłonowy można składać elektronicznie, za pośrednictwem platformy ePUAP. Wyjaśniamy, jak to zrobić krok po kroku. Ważne jest, aby złożyć dwukrotnie podpis elektroniczny: pod listem do MOPS i pod wnioskiem.
- Przygotuj dokument PDF (plik), który chcesz podpisać.
- Kliknij przycisk "Podpisz" lub sprawdź dokument PDF.
- Dodaj z dysku lokalnego dokument PDF (plik) - kliknij "Wybierz dokument z dysku" albo przeciągnij plik myszką.
- Po poprawnym dodaniu dokumentu, kliknij przycisk "Podpisz".
- Gdy otworzy się strona profilu zaufanego, zaloguj się na swoje konto (jeżeli twój profil zaufany był założony przez bankowość elektroniczną, przy logowaniu wybierz logotyp swojego banku).
- Kliknij "Podpisz podpisem zaufanym" i postępuj zgodnie z komunikatami na ekranie.
- Wskaż miejsce, w którym chcesz przystawić stempel (to jest graficzne odwzorowanie twojego podpisu).
- System wygeneruje nowy plik PDF, w którym zawarty będzie twój podpis.
- Kliknij "Pobierz", aby zapisać podpisany dokument PDF na dysku lokalnym.
Wnioski złożone po 30 kwietnia 2024 nie będą rozpatrywane, warto więc się pospieszyć.