Awaria systemu BLIK. Miliony klientów bez dostępu do usługi
Sporych rozmiarów awaria systemu płatności BLIK zaskoczyła Polaków, uniemożliwiając przelewy oraz wypłaty gotówki. Kiedy problem zostanie naprawiony? I co o awarii mówi operator systemu?
W środę 16 października mniej więcej od godziny 16:00 użytkownicy BLIK-a z terenu całej Polski zaczęli zgłaszać pierwsze problemy z dostępem do usługi. Okazuje się, że nagła awaria sparaliżowała możliwość korzystania z tej popularnej formy płatności, częściowo dotknięte zostały tym samym także wypłaty gotówki z bankomatów. Dlaczego doszło do problemów i co powinni wiedzieć użytkownicy w obliczu tej sytuacji?
Z informacji przekazanych przez operatora systemu BLIK, czyli Polski Standard Płatności, wynika, że awaria jest tymczasowa i trwają intensywne prace nad jej rozwiązaniem. Na platformie X pojawił się oficjalny komunikat, w którym zapewniono, że wszelkie aktualizacje w zakresie przywracania pełnej funkcjonalności systemu będą przekazywane na bieżąco.
Użytkownicy donoszą, że problemy dotyczą zarówno płatności w sklepach, jak i wypłat gotówki oraz przelewów.
Czym jest BLIK?
BLIK to polski system płatności mobilnych, który zdobył ogromną popularność wśród klientów banków dzięki swojej prostocie i uniwersalności. Umożliwia on nie tylko płatności w sklepach internetowych i stacjonarnych, ale także szybkie przelewy międzybankowe oraz wypłaty gotówki z bankomatów bez użycia karty. Wszystko to za pomocą jednorazowych kodów generowanych w aplikacji mobilnej banku.
Dzięki swojej wszechstronności i wygodzie BLIK stał się zdecydowanie jednym z najchętniej wybieranych sposobów płatności w Polsce. Awaria systemu pokazuje jednak, że żadna technologia nie jest w pełni niezawodna.
Kiedy BLIK znów będzie działać?
Niestety, nie podano jeszcze dokładnych informacji na temat przyczyn awarii ani przewidywanego czasu, jaki klienci będą musieli przeczekać, aż znów skorzystają z usług polskiego systemu. Dane dostępne w serwisie Downdetector sugerują jednak, że problem o godzinie 18:07 w środę 16 października nadal występuje, choć liczba zgłaszających awarię jest mniejsza, możliwe więc, że platforma powoli przywraca usługę w niektórych bankach.
Póki awaria trwa, warto monitorować komunikaty zarówno od operatora systemu, jak i od swojego banku. Jeśli chcieliśmy zapłacić gdzieś BLIK-iem, to dla pewności najlepiej jest poczekać na oficjalne ogłoszenie o tym, że problem został naprawiony.