Czeka nas e-rejestracja? Wizytę u lekarza umówimy przez Internet!
Internetowe Konto Pacjenta w Polsce zyska wkrótce nową funkcjonalność. Trwają prace nad ustawą, która umożliwi internetowe rejestrowanie się na wizyty w poradniach, u lekarzy specjalistów, a nawet do szpitali. Centralna e-rejestracja poprawi komfort pacjentów, zniweluje kolejki i dołoży kolejną cegiełkę do trwającej cyfryzacji w naszym kraju.
E-recepta i e-wizyta
Dodatek „E-” oznaczający cyfryzację usługi jest w Polsce coraz powszechniejszy. Najprawdopodobniej na początku 2023 roku będziemy mogli skorzystać w wielu nowych miejscach z cyfrowych dokumentów tożsamości, ponieważ e-dowód z aplikacji mObywatel zyska status równego swojemu fizycznemu odpowiednikowi. Zmiany czekają nas również w zakresie służby zdrowia.
8 stycznia miną dwa lata odkąd towarzyszą nam wystawiane obowiązkowo e-recepty, czyli recepty w formie elektronicznej. Jak się okazuje, to nie koniec ułatwień. Minister zdrowia poinformował niedawno, że trwają prace nad wprowadzeniem systemu e-rejestracji, czyli rejestrowania wizyt w przychodniach (i nie tylko) poprzez Internet, za pomocą Internetowego Konta Pacjenta.
Elektroniczna Rejestracja Centralna zunifikuje system rejestracji różnych placówek, co będzie stanowić ogromne ułatwienie nie tylko dla personelu, ale przede wszystkim dla pacjentów. Wraz z wejściem w życie tego planu, umawianie wizyt w szpitalach, u specjalistów czy w przychodni będzie można załatwić bez sięgania po jeden z wielu numerów telefonu. Wszystko zostanie dopięte poprzez system internetowy.
Elektroniczna rejestracja na wizytę u specjalisty
W minione wakacje Ministerstwo Zdrowia przeprowadziło pilotażową akcję w kilku miejscach w Polsce. W jej ramach można było skorzystać z internetowej rejestracji wizyty u kardiologa, na rezonans magnetyczny i tomografię komputerową. Prawdopodobne jest, że również nadchodzące zmiany będą początkowo miały pewne ograniczenia.
System elektronicznej rejestracji z pewnością nie będzie miał w swojej ofercie wszystkich placówek i usług już pierwszego dnia. Można spodziewać się, że baza będzie stopniowo poszerzana o nowe punkty, przychodnie i szpitale. Podobnie z geograficzną dostępnością cyfrowej rejestracji. Nie wiadomo jednak, gdzie i kiedy dokładnie taki system ruszy.
Pewne jest, że zdaniem ministra zdrowia rząd jeszcze do końca tego roku ma przyjąć stosowny projekt ustawy. Wejście w życie centralnego systemu rejestracji poprzez Internetowe Konto Pacjenta z pewnością będzie dużym ułatwieniem dla wielu z nas.
Internetowe Konto Pacjenta
IKP, czyli Internetowe Konto Pacjenta przysługuje każdej osobie posiadającej numer PESEL. Dostępna jest również osobna aplikacja na smartfony mojeIKP. Obecnie wśród funkcjonalności konta i aplikacji należy wymienić m.in. przegląd wystawionych recept, odbieranie kolejnych zaleceń leków w przypadkach chorób przewlekłych, czy też wnoszenie o zmianę lekarza, pielęgniarki lub położnej.
Poprzez aplikację mojeIKP można również pobrać Unijny Certyfikat COVIC (UCC), czy złożyć wniosek o wydanie karty EKUZ — Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego.