mObywatel nie działa na nowym telefonie. Jak go odzyskać?
Zmieniasz telefon, instalujesz mObywatela, logujesz się i nic. Aplikacja nie działa albo nie możesz odzyskać danych. W ostatnich miesiącach wielu użytkowników napotyka ten sam problem. Jak bezpiecznie przenieść mObywatela na nowy telefon?

Spis treści:
Dlaczego mObywatel nie działa w nowym telefonie?
Aplikacja mObywatel nie przenosi się na nowy telefon automatycznie. Jest to związane z bezpieczeństwem i ujęte jest to w jej regulaminie. Nie pomoże tu nawet korzystanie z chmury do przenoszenia danych. Proces trzeba przeprowadzić świadomie, w trosce o swoje dane wrażliwe. Aplikacja mObywatel jest stworzona tak, że nie może działać na dwóch urządzeniach jednocześnie. Dlatego, aby ją zainstalować na nowym telefonie, trzeba się z niej wylogować na nowym.
Aplikacja zadziała na nowym urządzeniu pod warunkiem, że zainstalowana jest na nim jej najnowsza wersja. Obecnie jest to 4.61.0, która została wydana 30 czerwca 2025. Jednak zadziałają wszystkie wersje mObywatela od 4.50.1 wzwyż. Aplikację można bezpłatnie pobrać w sklepach Google Play i App Store.
Jak zainstalować mObywatela na nowym telefonie?
Aby zainstalować mObywatela na nowym telefonie, przygotuj sobie numer PESEL oraz dane logowania do profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Pod ręką musisz mieć również stary telefon. Dalej postępuj zgodnie z instrukcją:
- uruchom mObywatela na starym telefonie i wyloguj się z aplikacji;
- pobierz na nowy telefon mObywatela i zaakceptuj regulaminy;
- wybierz sposób logowania i zaloguj się do aplikacji;
- potwierdź swoją tożsamość, a aplikacja ściągnie wszystkie dokumenty, które funkcjonowały w starym telefonie.
Tu warto dodać, że choć mObywatel pobierze twoje dokumenty, nie skopiuje ustawień i historii. To musisz skonfigurować od początku. Po zainstalowaniu na nowym urządzeniu zdezaktywuj aplikację na starym. Jeśli zdobisz to wcześniej, będzie trzeba wszystkie dokumenty rejestrować w niej od nowa.
Jak zainstalować mObywatela, gdy nie masz starego telefonu?
Zdarza się, że po kupieniu nowego smartfona nie dysponujemy już starym. Nie przeszkadza to jednak w zainstalowaniu aplikacji na nowym telefonie. Postępowanie jest w tym przypadku banalnie proste. Zainstaluj mObywatela na nowym urządzeniu i zaloguj się za pomocą bankowości elektronicznej lub profilu zaufanego. System automatycznie uzna nowy telefon za jedyny, na którym jest aktywna aplikacja. Nie masz wprawdzie wtedy możliwości odinstalowania mObywatela na starym urządzeniu, ale nikt go nie uruchomi bez twojego profilu zaufanego. W przypadku trudności warto skontaktować się z infolinią mObywatela: +48 42 253 54 74. Działa ona od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-18:00.
Źródło: info.mobywatel.gov.pl