Niemcy prezentują autonomiczny pociąg. To nowa era na kolei

ARTE to autonomiczny pociąg opracowany przez Alstom, który Niemcy zaprezentowali światu w poniedziałek. Jest to pojazd, który ma obsługiwać trasy regionalne i do jazdy nie wymaga maszynisty. Pociągiem będzie można sterować z wykorzystaniem tabletu, a dzięki licznym czujnikom i kamerom pojedzie również bez udziału człowieka.

Niemcy prezentują autonomiczny pociąg ARTE. To nowa era w kolejnictwie.
Niemcy prezentują autonomiczny pociąg ARTE. To nowa era w kolejnictwie.Alstommateriały prasowe

Pociągi autonomiczne są testowane m.in. w Japonii, ale nie tylko. Podobne projekty rozwija się również na terenie Europy, także za naszą zachodnią granicą. W poniedziałek firma Alstom zaprezentowała w Niemczech własny pojazd do przewozów regionalnych, który może poruszać się bez maszynisty.

Alstom zaprezentowało pociąg autonomiczny ARTE w Niemczech

Prezentacja odbyła się w poniedziałek w niemieckim Salztgitter znajdującym się w Dolnej Saksonii. Na miejscu zgromadzili się dziennikarze, również z Polski, którzy mogli przejechać się ARTE (Autonomous Regional Train Evolution) oraz dowiedzieć się o nim więcej.

ARTE to pociąg autonomiczny, gdzie producent wykorzystał zestaw wyspecjalizowanych kamer i czujników. Pozwalają one na samodzielną jazdę bez maszynisty. System monitoruje tory oraz otoczenie. Ponadto jest w stanie odbierać sygnały związane z zarządzaniem ruchem. Oczywiście zawsze coś może pójść nie tak i Alstom wzięło pod uwagę takie ewentualności.

W trakcie prezentacji pochwalono się możliwościami sterowania pociągiem przez operatora, który robił to z wykorzystaniem tabletu. Ponadto był zwrócony tyłem do kierunku jazdy.

Nowa era w kolejnictwie

Niemcy wierzą, że pociągi autonomiczne są przyszłością kolei, choć do wprowadzenia tego typu pojazdów na tory do obsługi tras pasażerskich jest jeszcze daleko. Tego typu rozwiązania stawiają wyzwania, którym najpierw trzeba sprostać. W tym związanych z bezpieczeństwem świadczenia tego typu usług. Na przykład podczas dojazdów do poszczególnych stacji, ale tutaj kontrolę może sprawować operator mający tablet.

Niemiecki rząd stawia na digitalizację kolei i część tego projektu stanowią zautomatyzowane operacje pociągowe ATO (Automatic Train Operations). Co ważne, ma to odbywać się z użyciem obecnie dostępnej infrastruktury, gdzie nie będzie trzeba montować nowych urządzeń przytorowych.

Zaprezentowany pociąg ma prawie 20 lat

Warto dodać, że w trakcie prezentacji pokazano pojazd, który ma już blisko 20 lat. Zrobiono to jednak celowo, bo nie chodziło o zbudowanie zupełnie nowego pociągu, a wykorzystanie dotychczasowego składu, który to po prostu wzbogacono w nowoczesne rozwiązania.

Celowo wzięliśmy na warsztat pociąg, który ma już za sobą kilka lat i włożyliśmy do niego najnowocześniejszą technologię. W ten sposób chcemy udowodnić, że starsze pociągi można zmodernizować ze standardu manualnego na automatyczny.
powiedział Florian Kittelmann, dyrektor ds. autonomicznej mobilności w firmie Alstom

ARTE jest projektem powstałym we współpracy firmy Alstom z Niemieckim Centrum Lotnictwa i Areonautyki oraz Departamentu Operacji Kolejowych i Infrastruktury na Uniwersytecie Technicznym w Berlinie. Docelowo tego typu pociągi mają obsługiwać pasażerskie trasy regionalne.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

***

Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.

SpaceX "Polaris Dawn": Jared Isaacman pierwszym prywatnym obywatelem w przestrzeni kosmicznejAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas