Reklama

Polsat gotowy do transmisji na żywo w 4K HDR. Oto najnowocześniejszy na świecie wóz transmisyjny [WIDEO]

Jeszcze w tym roku do floty produkcyjnej Telewizji Polsat dołączy ekologiczny najnowocześniejszy na świecie wóz transmisyjny, który będzie wykorzystywał technologie IP do produkcji i przesyłu sygnału w niesamowitej jakości 4K HDR.

Ultranowoczesny i ekologiczny wóz transmisyjny 4K HDR w Polsacie

Wóz transmisyjny, który powstał na specjalne zamówienie Telewizji Polsat, wykorzystuje najnowocześniejsze światowe technologie. Główne elementy systemu będą oparte na rozwiązaniach IT i światłowodowych. Dodatkowo będzie zużywał mniej energii niż obecne wozy transmisyjne, co będzie miało korzystny wpływ na środowisko naturalne.

"Telewizja Polsat rozpoczyna proces transformacji swojej obecnej floty wozów transmisyjnych, której celem jest rozwój systemów produkcyjnych w stronę technologii IP. Będziemy produkować sygnał w jakości Ultra HD, który niesie 4-krotnie więcej informacji niż standardowy obraz HD, dzięki czemu widz będzie w stanie dostrzec znacznie więcej szczegółów. Dodatkowo, technika HDR zapewni jeszcze żywsze kolory i bardziej naturalny obraz" - powiedział Andrzej Szymański, dyrektor Pionu Techniki Telewizji Polsat.

Reklama

"Wóz ten niewątpliwie będzie naszym flagowym środkiem produkcji i transmisji. Ze względu na ilość torów kamerowych i najnowocześniejszą technologię, ale również ze względu na wysoką jakość sygnałów, które będziemy produkować. Wóz będzie wykorzystywany do produkcji największych form realizacyjnych takich jak festiwale, koncerty, a także najbardziej skomplikowane produkcje sportów" - przyznaje Szymański.

Pojazd, dzięki uniwersalności zaprojektowanych systemów wizji i dźwięku, umożliwi całkowicie niezależną i samodzielną produkcję zarówno dużych wydarzeń artystycznych, koncertów czy festiwali, jak i najbardziej skomplikowanych imprez sportowych. Realizacja programów będzie możliwa m.in. w formacie TV UHD/HD HDR z dźwiękiem Dolby 5.1.4 Atmos oraz stereofonicznym.

"W najbliższej przyszłości większość telewizji, a już zdecydowanie takie organizacje jak nasza będą wprowadzały produkcję zdalną. Myślimy o tym, aby w niedalekiej przyszłości zbudować centrum produkcyjne, które będzie w stanie za pomocą jednej załogi obsłużyć kilka różnych wydarzeń na przykład sportowych. Jest to bardzo daleko sięgająca optymalizacja" - powiedział Andrzej Szymański, dyrektor Pionu Techniki Telewizji Polsat.

"Poprosiliśmy Sony o to, aby poza supertechnologiami wóz zapewniał również wydajne, komfortowe i produktywne środowisko dla załogi i ekipy produkcyjnej. Może to być osiągnięte tylko przez odpowiednie zaprojektowanie przestrzeni do pracy, wybór materiałów konstrukcyjnych, zapewnienie odpowiedniego oświetlenia i klimatyzacji. Wybrane rozwiązania sprzętowe i oprogramowanie mają decydującą role w zapewnieniu wysokiej wydajności i jakości pracy załogi" - dodaje Marcin Zdanowicz, dyrektor Pionu Realizacji Telewizji Polsat.

"Sony jest firmą, której fundamentami są od zawsze nowoczesne technologie. Jesteśmy podekscytowani, że możemy długookresowo pracować z takim klientem jak Polsat, nie tylko ze względu na siłę wzajemnych relacji, ale także ze względu na wspólną wizję zapewniania widzom tego co najlepsze w świecie technologii telewizyjnych" - powiedział Hiroshi Kajita, Head of Media Solutions w firmie Sony Professional Europe.

"Nowoczesne systemy telewizyjne wymagają bardzo sprawnego zarządzania. Nasza decyzja to użycie Sony LEO jako orkiestratora i Sony LSM jako systemu zarządzającego routingiem sygnałów wizyjnych." - zdradza Karol Sulej, Live Production Solutions Consulting Architect Sony Professional.

Będzie to całkowicie samodzielny wóz transmisyjny, który dzięki wykorzystywaniu technologii IP (internetowych), będzie stanowił również krok w stronę możliwości odejścia od przesyłu satelitarnego. Oprócz samego wozu, Polsat będzie wykorzystywał również:

- 14 kamer i torów kamerowych Sony HDC-3500 i HDC-5500 UHD HDR uzupełnionych o kamery POV i kamery bezprzewodowe Sony HDC-P50.

- mikser wizyjny Sony XVS-9000 pracujący w środowisku IP.

- obiektywy Fujinon, w tym typu box, którego maksymalne zbliżenie to 107x

- system zarządzania Sony LEO/LSM

Wóz wyposażony jest w cztery serwery powtórkowe umożliwiające realizację siedmiu niezależnych powtórek jednocześnie. Mogą w nim pracować dwie reżyserki, co pozwala na jednoczesną produkcję dwóch różnych programów w formatach UHD/HD HDR. Wóz ma zacząć pracować dla Polsatu jeszcze w tym roku.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama