Powstał inteligentny materiał, który rozpoznaje, co na nim kładziemy [FILM]

Wyobraźcie sobie tylko, że obrus albo ściereczka kuchenna jest w stanie poinformować nas, że skończyły nam się banany albo śledzić to, co spożywamy w czasie diety. Niemożliwe? A jednak…

Wszystko to, a nawet wiele więcej będzie już niedługo możliwe za sprawą inteligentnego materiału opracowywanego przez Dartmouth College w amerykańskim New Hampshire. Ten eksperymentalny twór nazywa się Capacitivo i składa się z bawełnianego podłoża z elastyczną kratą połączonych ze sobą elektrod w kształcie diamentów, które zostały naniesione na ciepło. Kiedy niemetalowy obiekt zostanie na nim umieszczony, jego charakterystyczne pole elektryczne w unikatowy sposób wpływa na pojemność elektrod. Zmienne, jak materiał, z jakiego przedmiot jest stworzony, jego kształt i wielkość, determinują pole elektryczne i tym samym zmieniają wspomnianą pojemność. 

Reklama

Zmiany te analizuje algorytm maszynowego uczenia połączony z komputerem, a następnie porównuje je z danymi, których został nauczony w procesie treningu. Jeśli wykryje zgodność, będzie w stanie wskazać, jaki obiekt został umieszczony na tkaninie. W przeprowadzonych dotąd testach system wykazywał się 94,5% skutecznością w identyfikacji 20 różnych obiektów, jak różne owoce, przedmioty i przybory kuchenne, różne płyny w pojemnikach czy różne ilości wody w misce. 

Co warto jednak podkreślić, muszą to być obiekty, które faktycznie „odciskają” na nim ślad, czyli muszę swoje ważyć i na przykład z kartami kredytowymi Capacitivo ma duże problemy. I choć na razie przedmiotów nie jest dużo, to w przyszłości technologia ta może być bardzo powszechna i przydatna w codziennym życiu, np. informując nas o konieczności podlania kwiatów, podpowiadając, czy mamy już wszystkie składniki do upieczenia ciasta czy sugerując, że kolejny batonik to nie jest najlepszy pomysł, bo nie mieści się w założonym limicie kalorycznym. - Zdolność wykrywania niemetalowych obiektów to przełom w zakresie inteligentnych materiałów, ponieważ pozwala użytkownikom na interakcję z szerokim wachlarzem przedmiotów codziennego użycia w zupełnie nowy sposób - tłumaczy jeden z autorów badań, Te-Yen Wu.

Źródło: GeekWeek.pl/

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy