Telefony Polaków pod kontrolą. Ważna zmiana już od 25 września

Blokowanie połączeń głosowych lub ukrywanie informacji nt. numeru wywołującego, jeżeli ten jest fałszywy. Operatorzy telekomunikacyjni mają obowiązek wprowadzenia tych zmian już od 25 września 2024 roku. Opisane działania mają pomóc w ochronie użytkowników przed oszustami. Na czym dokładnie mają polegać wprowadzone zmiany? Wyjaśniamy.

Coraz więcej osób pada ofiarą oszustw telekomunikacyjnych.
Coraz więcej osób pada ofiarą oszustw telekomunikacyjnych.123RF/PICSEL

Czym są oszustwa w telekomunikacji i jak je zgłaszać?

Przestępstwa mające na celu wyłudzenie danych lub pieniędzy poprzez podszywanie się pod zaufane instytucje i urzędy państwowe, banki a nawet osoby fizyczne są nazywane spoofingiem. Oszuści wykorzystują różne techniki, aby podszyć się pod wybrany adres e-mail, adres IP a nawet numer telefonu.

Najpopularniejsze są ataki spoofingowe wykorzystujące połączenia telefoniczne (Caller ID Spoofing). Przy pomocy różnych narzędzi cyberprzestępcy podszywają się pod dowolny numer. W takiej sytuacji najczęściej podają się za pracowników banku i informują ofiarę o rzekomym włamaniu na ich konto bankowe. Oszust wyciąga od rozmówcy dane, a niekiedy prosi o zainstalowanie konkretnego oprogramowania. W efekcie cyberprzestępca otrzymuje dostęp do bankowości ofiary i go okrada. Pamiętajmy, że pracownik żadnej instytucji nie będzie od nas wymagał tego typu danych przez telefon.

Oszuści wykorzystują również wiadomości SMS (SMS Spoofing), w której informują np. o niedopłacie za paczkę lub nieuregulowanym rachunku itp. W takiej wiadomości jest zawarty link, który po kliknięciu wyłudzi dane ofiary lub zainstaluje na jej urządzeniu złośliwe oprogramowanie. Nigdy nie otwierajmy linków w tego typu wiadomościach, a podejrzane wiadomości SMS można przekazywać na numer 8080 lub za pośrednictwem strony internetowej incydent.cert.pl czy też wysyłając e-mail na adres cert@cert.pl.

Nowe przepisy ograniczające nadużycia w telekomunikacji

Ustawa nakładająca na operatorów telekomunikacyjnych obowiązek blokowania fałszywych połączeń, została przyjęta już we wrześniu 2023 roku. Jednak mieli oni 12 miesięcy na przygotowanie się do wdrożenia skutecznych systemów ochronnych. Mają one polegać na automatycznym blokowaniu podejrzanych połączeń lub ukryciu numeru przychodzącego tak, aby oszust nie mógł już podszywać się pod wybrane instytucje czy też osoby fizyczne. 

Ponadto operatorzy będą zobowiązani do poinformowania swoich użytkowników o próbach podejrzanych połączeń. Muszą również udostępnić swoim klientom niezbędne narzędzia, które umożliwią skuteczne zgłaszanie tego typu przypadków. Nowe regulacje są odpowiedzią na zwiększającą się ilość cyberataków i wyłudzeń w świecie telekomunikacji.

Od kiedy zaczną obowiązywać przepisy dotyczące blokowania podejrzanych numerów?

Ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej weszła w życie 25 września 2023 roku. Jednak z uwagi na czas potrzebny do wdrożenia systemów ochronnych przez operatorów telekomunikacyjnych, rzeczywiste działanie ustawy musiało zostać opóźnione. Dopiero od 25 marca 2024 roku operatorzy mają obowiązek blokowania podejrzanych wiadomości SMS.

Natomiast od 25 września 2024 roku ma obowiązywać art. 16 ww. ustawy, który mówi o ochronie klienta przed podejrzanymi połączeniami. Oznacza to, że operator będzie musiał blokować takie połączenie lub ukrywać identyfikację numeru wywołującego, jeżeli ten okaże się fałszywy.

Przeczytaj także:

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

***

Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.

"Wydarzenia": Technologie przyszłości na targach IFA w BerliniePolsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas