TGV we Francji. Jak działa kolej dużych prędkości?
W dniu otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu we Francji zapanował chaos. Wszystko przez masowy atak mający zakłócić działanie sieci pociągów TGV. Choć francuskie maszyny należą do najszybszych na świecie, to pociągi TGV stanęły w miejscu.
Spis treści:
Chaos na kolei we Francji
W nocy z czwartku na piątek doszło do masowego ataku na francuskiego operatora kolejowego SNCF. Ten poinformował o problemach i zewnętrznych działaniach, których celem było zdestabilizowanie działania sieci połączeń pociągów TGV. Początek igrzysk okazał się być we Francji początkiem istnego chaosu komunikacyjnego. Okazało się, że podpalone zostały niektóre instalacje przy torach.
Operator apelował do pasażerów niektórych połączeń, aby zrezygnowali z odbycia podróży. Wśród "poszkodowanych" tras znalazły się połączenia m.in. z Paryża do Bordeaux, Lille i Strasburga.
Co to jest TGV?
TGV, czyli Train à Grande Vitesse to francuska kolej dużych prędkości. Ta opracowywana była jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku, początkowo jako maszyny napędzane turbinami gazowymi. Miało to na celu walkę z kryzysem naftowym i zmianę surowca wykorzystywanego w transporcie. Ostatecznie postawiono jednak na prąd, a pierwsze połączenie TGV uruchomiono w 1981 roku na trasie z Paryża do Lyonu.
Samo TGV nie oznacza konkretnego modelu pociągu. To raczej ich rodzaj lub rodzina maszyn, w skład której wchodzą różne modele. Przykładowe pociągi TGV to:
- TGV Sud-Est
- TGV 2N2
- Project V150
- TGV Atlantique
- TGV Réseau
- TGV Duplex
Budowa nowego pociągu dużej prędkości nie była łatwa. Konstruktorzy musieli poradzić sobie z szeregiem problemów, które obejmowały np. osiągnięcie możliwie największej mocy, najniższej masy i zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom.
Prędkość TGV to światowa czołówka
Od początku swojego istnienia pociągi TGV cechowała wysoka prędkość. Maszyny były zdolne do bicia rekordów, które do dziś świadczą o ich niesamowitych osiągach. Już w 1981 roku francuski TGV był drugim najszybszym pociągiem komercyjnym o standardowym rozkładzie szyb na świecie, ustępując jedynie japońskiemu Shinkansenowi.
3 kwietnia 2007 roku TGV pobił rekord prędkości dla pociągów konwencjonalnych. Chociaż odbyło się to w warunkach testowych, to liczby i tak robią wrażenie. Na trasie między Paryżem a Strassburgiem (po zwiększeniu napięcia linii), maszyna rozpędziła się do 574,8 kilometrów na godzinę.
TGV - mapa połączeń i trasy
Obecnie sieć TGV oferuje połączenia do wielu miejsc we Francji i nie tylko. Szybkie pociągi docierają do ponad 400 miejscowości, z których można rozpocząć podróż z prędkością ponad 300 kilometrów na godzinę. Z samego Paryża możemy udać się w każdy region kraju i co najważniejsze, podróż pociągiem TGV jest nie tylko wygodna, ale i przyjazna dla środowiska.
Co istotne, TGV to nie tylko Francja. Niektóre linie obsługują trasy na połączeniach za granicę, m.in. do Belgii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwajcarii, Hiszpanii i Włoch.