Predator Triton 500 z GeForce RTX 2080 - test
Sprawdzamy przysłowiowego “multimedialnego drapieżcę", wartego kilka konsol laptopa gamingowego Predator Triton 500 korzystającego z technologii ray tracingu w grach. Czy jest wart swojej ceny?
Dla producentów sprzętu komputerowego laptopy dla gra graczy stały się bardzo istotnym elementem ich portfolio. Takie urządzenia stanowią alternatywę dla desktopowych komputerów gamingowych, a nie ich bezpośrednią konkurencję. Większość modeli potężnych laptopów dla graczy dotychczas charakteryzowała się specyficznym designem i świecącymi elementami wykończenia. Firmy zdały sobie jednak sprawę, że wygląd takiego urządzenia może być stosowany. Taką propozycją jest Predator Triton 500 z kartą GeForce RTX 2080. Jak sprawdził się w testach?
Design i jakość wykonania
Już po wyjęciu Tritona 500 z pudełka widać, że nie mamy do czynienia z pierwszym lepszym laptopem gamingowym. Urządzenie ma wymiary: 17,9 mm, na 359 mm, na 257 mm i waży niewiele ponad 2 kg (z baterią). Jak na standardy przenośnych komputerów dla graczy - to naprawdę dobra gramatura i rozsądne rozmiary. Do tego stopnia, że Triton 500 jest w tak ergonomiczny w transporcie, jak standardowy notebook służbowy.
Metalowa obudowa prezentuje się bardzo solidnie, podobnie jak zawiasy i sama klawiatura, wygodna w użytkowaniu (nie ma osobnej klawiatury numerycznej). Z przodu umieszczono niewielkie, świecące logo Predatora. Poza logo i podświetlaną klawiaturą (oczywiście możemy dezaktywować podświetlanie LED), komputer nie ma dodatkowych, świecący się elementów. Nie brakuje osób, którym spodoba się takie estetyczne rozwiązanie.
Stosunek ekranu do obudowy wynosi 81 procent. Boczne, górne ramki ekranu mają charakterystyczne wycięcie.
Komputer posiada wszystkie standardowe porty (dokładny spis na dole materiału). Jest w pełni przystosowany do podłączenia zestawów VR. Adapter umieszczony w zestawie, jak na laptopy gamingowe, ma bardzo rozsądne rozmiary.
Ekran
Testowany laptop ma 15,6 calowy ekran Tritona 500 Full HD wykorzystujący technologię Nvidia G-SYNC. Częstotliwość odświeżania wynosi 144 Hz (z przesterowaniem przy 3 ms), a jasność ekranu to 300 nitów. Całość ma matową powłokę i wykonano ją w technologii IPS. Ekran rzeczywiście nie zawodzi - ma doskonałe odświeżenie, dobre efektywne kąty widzenia i satysfakcjonujące odwzorowanie kolorów. Są na rynku lepsze ekrany, ale ten w Tritonie 500 w pełni wystarczy, także bardziej wymagającym graczom.
Specyfikacja
Testowany model ma m.in. procesor Intel Core i7 ósmej generacji, 16GB pamięci RAM (DDR4 2666 MHz), dysk SSD 512GB i kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 2080 w wersji Max-Q (dokładniejsza specyfikacja na końcu testu). Jak na gamingowe laptopy, to najwyższa półka. Acer, podobnie jak wielu innych producentów, dał użytkownikom opcję "podkręcenia" (względy termin w przypadku laptopów do grania) niektórych ustawień poprzez platformę PredatorSense. Pozwala ona na ustawienie m.in.: prędkości wentylatora, oświetlenia klawiatury, ustawienia skrótów klawiszowych, trybów audio, a przede wszystkim umożliwia drobny "overclocking". Interfejs programu jest czytelny dla każdego, nawet mało doświadczonego gracza.
Jak łatwo się domyślić, standardowa praca i rozrywka na Tritonie 500 w żadnym stopniu nie stanowią sprzętowego wyzwania dla nowości Acera. Sprzęt sprawdzi się dobrze podczas oglądania filmów, a także ich montowania, oczywiście w obrębie bardziej amatorskich (lub pół-amatorskich) zastosowań. Generalnie, najistotniejszym celem Tritona 500 pozostają gry. Zatem przejdźmy właśnie do nich.
Gramy korzystając z ray tracingu
Standardowe tytułu nie stanowią wyzwania dla testowanego komputera Acera - sprzęt poradzi sobie z nimi tak samo, jak każde inne urządzenie z tej półki cenowej. Dlatego podczas testów tym razem skupiliśmy się przede wszystkim na dwóch grach korzystających z technologii ray tracingu, charakterystycznej dla najnowszych kart z rodziny RTX firmy Nvidia.
Ray tracing to zaawansowana technika stosowana dotychczas w filmach, zapewnia ona ultrarelaistyczne efekty wizualne, takie jak śledzone promieniami odbicia światła i cienie. Ray tracing jest wspierany przez kluczowe API, takie jak Microsoft DirectX Raytracing (DXR) i Vulkan, jak również silniki gier, w tym Unreal Engine, Unity, Frostbite, id Tech, Northlight, 4A
Wolfenstein: Youngblood
Najnowsza odsłona kultowej serii gier FPP. Na Tritonie 500 gra działała na maksymalnych możliwych ustawieniach, utrzymując stałą liczbę klatek animacji. W wersji z ray tracingiem, gra wykorzystywała śledzone promieniami odbicia światła. Różnica była widoczna, chociaż w przypadku tej gry sama technologia nie jest tak istotna, jak w opisanej poniżej pozycji.
Control
Prawdziwy majstersztyk, jeśli chodzi o ray tracing w grach i - naszym zdaniem - najlepsza dotychczas implementacja tej technologii. Twórcy z Remedy oddali graczom pięć osobnych opcji ustawień graficznych dotyczących ray tracingu: odbicia światła, transparentne odbicia, cienie, oświetlenie rozproszone i dodatkowe efekty towarzyszące zniszczeniom.
Triton 500 poradził sobie z wszystkimi opcjami, jednocześnie utrzymując stałą liczbę klatek animacji przy rozdzielczości Full HD I maksymalnych ustawieniach detalów. Po tym, jak ktoś zagrał w "Control" z włączonym ray tracingiem, trudno wrócić do opcji bez RTX-a.
Bateria i chłodzenie
Podczas standardowego wykorzystania, przy średnim poziomie jasności ekranu, laptop będzie pracował przez około pięć do sześciu godzin. Jeśli oglądamy film, czas pracy spada do około trzech godzin. W przypadku gier korzystających z mocy obliczeniowej komputera, czas spada do koło godziny. Standardowo, wszystko zależy od ustawień i sposobu korzystania z komputera. Wynik należy uznać za poprawny.
Komputer korzysta z chłodzenia AeroBlade, jego kultura pracy (głośność) jest dobra. Natomiast sam Triton 500 potraf nagrzać się w obszarze prawa-górna część komputera do odczuwalnych temperatur.
Podsumowanie
Cena: około 8999 zł
- design i ergonomia
- moc obliczeniowa
- wsparcie dla ray tracingu
- ekran 144 Hz z G-Sync
- miejscami nagrzewająca się obudowa
Specyfikacja
Procesor
Intel Core i7-8750H (6 rdzeni, od 2.20 GHz do 4.10 GHz, 9 MB cache)
Pamięć RAM
16 GB (SO-DIMM DDR4, 2666MHz)
Maksymalna obsługiwana ilość pamięci RAM
32 GB
Dysk SSD M.2 PCIe
512 GB
Typ ekranu
Matowy, LED, IPS
Przekątna ekranu
15,6"
Rozdzielczość ekranu
1920 x 1080 (FullHD); Częstotliwość odświeżania ekranu 144 Hz
Karta graficzna
NVIDIA GeForce RTX 2080 Max-Q
Wielkość pamięci karty graficznej
8192 MB GDDR6 (pamięć własna)
Rodzaje wejść / wyjść
USB 3.1 Gen. 1 (USB 3.0) - 3 szt.
HDMI - 1 szt.
Mini Display Port - 1 szt.
Thunderbolt 3 - 1 szt.
RJ-45 (LAN) - 1 szt.
Wejście mikrofonowe - 1 szt.
Wyjście słuchawkowe/głośnikowe - 1 szt.
DC-in (wejście zasilania) - 1 szt.
Bateria
4-komorowa, 5550 mAh, Li-Ion
Zainstalowany system operacyjny
Microsoft Windows 10 Home PL (wersja 64-bitowa)